آشنایی با انواع آسانسور بر اساس ساختمان

یک جعبه عجیب و غریب و جادویی که شما با سوار شدن در آن و فشردن یک دکمه در عرض چند ثانیه یا دقیقه به طبقه موردنظر می‌رسید.

آسانسور داخل ساختمان

آسانسور چیست؟ یک جعبه عجیب و غریب و جادویی که شما با سوار شدن در آن و فشردن یک دکمه در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه به طبقه مورد نظر می‌رسید. با وجود ساختمان‌های بسیار بلند و برج‌های مرتفع امروزی، همه ساختمان‌ها باید به آسانسور مجهز باشند. در انتخاب آسانسور مورد نیاز برای هر مکانی معیارهای مهمی اعم از ارتفاع ساختمان، نوع کاربری ساختمان، مکانیسم چاله و محل قرار گرفتن آسانسور وجود دارند. شما می‌توانید با اطلاع از انواع آسانسور بر اساس ساختمان بهترین نوع آسانسور را برای ساختمان خود انتخاب نمایید. در این مقاله کارشناسان شرکت تخصصی آسانسور کابین، به بررسی عملکرد انواع آسانسور نیز می‌پردازند.

انواع آسانسور بر اساس ساختمان

عوامل زیادی در ساختمان شما وجود دارند که باید برای انتخاب آسانسور در نظر بگیرید. به همین منظور انواع آسانسور بر اساس ساختمان به 4 دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند.

  • آسانسور مسکونی
  • آسانسور بیمارستانی
  • آسانسور کشاورزی
  • آسانسور صنعتی

آسانسور داخل ساختمان

معرفی انواع آسانسور بر اساس مکانیسم چاله

معیار دیگری که در طبقه بندی انواع آسانسور نقش دارد مکانیسم چاله می‌باشد. انواع آسانسور بر اساس مکانیسم چاله شامل آسانسور هیدرولیکی، آسانسور کششی، آسانسور مغناطیسی و آسانسور پیچی هستند. البته آسانسورهای مذکور در طبقه بندی انواع آسانسور بر اساس ساختمان نیز قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح مختصری درباره انواع آسانسور بر اساس ساختمان و مکانیسم چاله می‌پردازیم.

آسانسور مسکونی

یکی از زیر مجموعه‌های انواع آسانسور بر اساس ساختمان، آسانسور مسکونی می‌باشد. این آسانسور از نظر اندازه با آسانسورهای تجاری و صنعتی تفاوت دارد. آسانسور مسکونی به صورت آسانسور مسافربری، آسانسور بالابرنده در پله‌ها و آسانسور باری کوچک است.

آسانسور مسافربری: ابعاد این آسانسور نسبت به آسانسور موجود در فروشگاه‌ها بسیار کوچک‌تر است و در ساختمان‌های دو طبقه کاربرد دارد. محل نصب آسانسور مسافربری در داخل یا خارج ساختمان و به صورت شیشه‌ای، الکتریکی، هیدرولیکی و کابلی است.

آسانسور بالابرنده بر روی پله: در صورتی که منزل شما دارای پله‌های زیادی باشد نوعی ریل خاص بر روی پله‌ها نصب می‌شود. آسانسور مذکور از این ریل بالا و پایین می‌رود.

آسانسور باری کوچک: از این آسانسور برای حمل اشیا استفاده می‌شود. محل قرارگیری آسانسور باری کوچک در کنار دیوار است.

آسانسور بیمارستانی

در بررسی انواع آسانسور بر اساس ساختمان، آسانسور بیمارستانی نیز یکی از انواع آسانسورها است. آسانسورهای بیمارستانی به دو صورت آسانسور تخت بر و برانکارد بر موجود هستند.

آسانسور تخت بر: معمولا برای انتقال بیماران با ویلچر یا تخت از آسانسور تخت بر استفاده می‌کنند. از جمله مزایای این آسانسور می‌توان به مصرف بهینه برق و حرکت نرم و آهسته اشاره کرد. آسانسور تخت بر دارای دو درب ورودی در بخش پشتی و جلویی می‌باشد.

آسانسور برانکاردبر: آسانسور برانکاردبر از نظر اندازه از آسانسور تخت بر کوچک‌تر است و از نوع آسانسور هیدرولیک یا کششی می‌باشد. معمولا بیماران، پزشکان و سایر افراد با این آسانسور در بین طبقات جابجا می‌شوند. آسانسور برانکاردبر از نظر حرکت بسیار نرم و آهسته است.

آسانسور کشاورزی

آسانسور کشاورزی نیز در تقسیم بندی انواع آسانسور بر اساس ساختمان قرار می‌گیرد. برای حمل و هدایت محصولات تازه برداشت شده به درون سیلو از این آسانسور استفاده می‌کنند. حرکت آسانسور کشاورزی به صورت افقی، عمودی و شیب دار است و از طریق تسمه یا زنجیر هدایت می‌شود. این آسانسور برای حمل بارهای سنگین تعبیه شده است.

آسانسور صنعتی

این نوع آسانسور فقط مخصوص نصب در کارخانه‌ها و فضاهای صنعتی است و کاربرد اصلی آن جابجایی کالاها و مواد اولیه می‌باشد. سرعت آسانسور صنعتی بسیار زیاد است و جنس کابین آن نیز باید حتما به صورت فلزی باشد. ظرفیت استاندارد آسانسور صنعتی نیز از 500 تا 30000 کیلوگرم متغیر است.

آسانسور هیدرولیکی

معمولا در ساختمان‌های کم ارتفاع(یک تا سه طبقه) از آسانسور هیدرولیکی استفاده می‌شود. آسانسور هیدرولیکی در زمان توقف توسط یک پیستون در بخش پایینی آسانسور قرار می‌گیرد و سپس به بالا حرکت می‌کند. طبق دسته بندی انواع آسانسور بر اساس ساختمان، آسانسور هیدرولیکی در ساختمان‌های دو الی هشت طبقه نصب می‌شود. آسانسور هیدرولیکی با حداکثر سرعت 200 فوت در دقیقه حرکت می‌کند. محل قرار گرفتن موتورخانه آسانسور هیدرولیکی در پایین‌ترین قسمت و در کنار چاله آسانسور است. آسانسور هیدرولیکی به چهار دسته آسانسور هیدرولیکی با چاله، آسانسور هیدرولیکی بدون چاله، آسانسور هیدرولیکی تلسکوپی، آسانسور هیدرولیکی غیر تلسکوپی و آسانسور هیدرولیک طنابی تقسیم می‌شوند.

آسانسور کششی

عملکرد آسانسور کششی از طریق طنابی که به دور چرخ متصل به مدار الکتریکی و در بالای چاله آسانسور وجود دارد کنترل می‌شود. سرعت آسانسور کششی بسیار بیشتر از آسانسور هیدرولیکی است و مناسب ساختمان‌های با ارتفاع متوسط و بلندتر است. این آسانسور به سه دسته گیربکس دار، گیرلسی و بدون موتورخانه تقسیم می‌شود.

آسانسور کششی از انواع آسانسور بر اساس ساختمان است که نسبت به ارتفاع ساختمان به دو دسته گیربکس دار و گیرلسی تقسیم می‌شود. بر همین اساس کاربرد اصلی آسانسور کششی گیربکس دار در آسانسورهای 4 الی 11 طبقه است و آسانسور کششی گیرلسی برای آسانسورهای بیشتر از 12 طبقه کاربرد دارد.

آسانسور مغناطیسی

یکی از انواع آسانسور بر اساس ساختمان آسانسور مغناطیسی است. حرکت آسانسور مغناطیسی از طریق تولید میدان مغناطیسی توسط آهنرباهای موجود در آن می‌باشد. ایمنی آسانسور مغناطیسی و همچنین قیمت آن بسیار بیشتر از آسانسور معمولی است. البته استفاده از این آسانسور چندان رایج نیست.

آسانسور بزرگ

آسانسور پیچی

در طبقه بندی انواع آسانسور بر اساس ساختمان، نصب آسانسور پیچی در ساختمان‌هایی با فضای کم توصیه می‌شود. اجزای تشکیل دهنده آسانسور پیچی شامل پیچ بلند، مهره، تسمه و موتور هستند. عامل اصلی حرکت آسانسور پیچی تسمه است. لذا در صورت خرابی تسمه، آسانسور متوقف می‌شود. بنابراین آسانسور  پیچی دارای ایمنی بسیار زیادی نیز می‌باشد. در صورتی که امکان نصب موتورخانه در ساختمان خود را ندارید، آسانسور پیچی بهترین گزینه است.

نتیجه گیری

یکی از بهترین معیارهای خرید آسانسور، انتخاب انواع آسانسور بر اساس نوع ساختمان است. در این صورت شما می‌توانید آسانسوری با کیفیت و مطابق با ساختمان خود را خریداری نمایید. علاوه بر این بودجه شما نیز در خرید آسانسور بسیار موثر است. به همین علت ما در رسانه کابین مشاوره خرید رایگان را به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید انواع آسانسور را با نازل‌ترین قیمت و یا به صورت اقساط از فروشگاه کابین خریداری نمایید.

سوالات متداول

انواع آسانسور بر اساس ساختمان کدامند؟

  • آسانسور مسکونی
  • آسانسور بیمارستانی
  • آسانسور کشاورزی
  • آسانسور صنعتی

انواع آسانسور بر اساس مکانیسم چاله چیست؟

انواع آسانسور بر اساس مکانیسم چاله شامل آسانسور هیدرولیکی، آسانسور کششی، آسانسور مغناطیسی و آسانسور پیچی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر