طراحی آسانسور با Lift Designer

مجله کابین نیوز بر آن است که در این مقاله درباره اهمیت و کاربرد اولیه نرم افزار Lift Designer اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.

طراحی آسانسور با Lift Designer

مرتضی رمضانیان – اهمیت طراحی و محاسبات پیش از اجرای یک آسانسور امروزه بر کسی پوشیده نیست. سخت‌ترشدن قوانین استاندارد و ایمنی آسانسور از یک سو و افزایش و رشد آگاهی کارفرمایان از سازوکار و طراحی و جانمایی آسانسور از سوی دیگر، باعث سخت‌ترشدن اجرای انواع آسانسور، حتی آسانسورهای به ظاهر ساده مسکونی و کم ترافیک شده است.
شاید در گذشته که استانداردی وجود نداشت یا دریافت مدرک آن آسان‌تر و نیز وسواس و دغدغه کارفرمایان کمتر بود. هر نوع آسانسوری با هر کیفیتی که اجرا می‌شد، مورد قبول کارفرما قرار می‌گرفت. اما امروزه کارفرمایان بسیاری هستند که حتی از یک سانتی‌متر فضای چاه آسانسور انتظار نصب بهینه دارند. پس با این شرایط، طراحی اولیه و محاسبات پروژه که منجر به دریافت راحت‌تر گواهی استاندارد و در نهایت رضایت ضمنی کارفرما از پیمانکار می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین علت طراحی آسانسور با Lift Designer، بهترین راه برای طراحی اصولی و با کمترین ایراد است.

شرکت نرم افزاری Digi para در حدود سال ۱۹۸۹میلادی اقدام به ساخت و تولید نرم افزار مهندسی آسانسور برای طراحی و محاسبات کرد که با گذشت زمان و ارائه نسخه‌های پیشرفته‌تر بعدی (۲۰۲۰-۲۰۲۲) این نرم افزار امروزه جزو لاینفک طراحی و اجرای پروژه‌های آسانسوری است.

مجله کابین نیوز بر آن است که در این مقاله درباره اهمیت و کاربرد اولیه این نرم افزار اطلاع رسانی لازم را انجام دهد و در شماره‌های آینده درباره آموزش مختصر و البته کاربردی LD به صورت سلسله مقالات اهتمام ورزد. پس برای آموزش طراحی آسانسور با Lift Designer و سایر نکات مربوط به آن با ما همراه باشید.

چالش‌های طراحی آسانسور با AutoCAD و SolidWorks

در سال‌های گذشته از نرم افزارهای Auto cad و تا حدی solidworks برای طراحی نقشه آسانسور استفاده می‌شد. اما این نرم افزارها چند عیب اساسی دارند. اول اینکه با این نرم افزارها فقط می‌توان کار طراحی را انجام داد. قاعدتاً نبود امکان محاسبات در این نرم افزارها تا حد زیادی باعث ناقص بودن طراحی می‌شد. به فرض اینکه عملیات طراحی به خوبی انجام شود، این مسئله که آیا محاسبات طراحی درست و استاندارد است یا نه، همچنان به عنوان یک مشکل باقی می‌ماند.

همچنین در این نرم افزار، طراح باید با تجربه شخصی از محاسبات، تأیید ضمنی طراحی را انجام می‌داد. طراحی با این نرم افزار در موارد بسیاری با خطا همراه بود. در پایان نیز پروژه هزینه زیادی به پیمانکار یا کارفرما تحمیل می‌کرد. این در حالی است که نرم افزار LD با داشتن کتابخانه محاسباتی و توابع و برنامه‌های از پیش نوشته شده، تا حد بسیار زیادی این عیب را برطرف می‌کند.

دیگر اینکه خود عمل طراحی با نرم افزارهای اتوکد و سالیدورکس بسیار سخت است. کاربری کامپیوتری از یک سو و نبود قطعات اصلی آسانسور در کتابخانه نرم افزار از سوی دیگر باعث زمان بر شدن و حتی خطا دار شدن می‌شدند، اما در نرم افزار LD از آنجا که بیشتر مشخصات آسانسور از قبل طراحی شده‌اند و به کارگیری آن‌ها در نرم افزار بسیار ساده است، هم زمان طراحی و هم امکان خطا را بسیار کاهش داده است.

باید این نکته را خاطر نشان کرد که کاربرد اصلی نرم افزار Auto cad در طراحی نقشه و پلان است و نرم افزار solidworks در طراحی قطعات صنعتی کاربرد دارد؛ بنابراین این دو نرم افزار در طراحی آسانسور و اجرای پروژه‌های مربوط به آن چندان مثمر ثمر نیستند.

ویژگی‌های نرم افزار Lift Designer

در پایان برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار LD را بررسی می‌کنیم.

۱- امکان ارائه محاسبات آسانسور بر اساس استاندارد E.N ۸۱؛

۲- امکان استفاده از هزاران قطعه از پیش طراحی شده آسانسوری؛

۳- امکان طراحی و سفارشی سازی قطعات جدید مختص یک پروژه یا بازار یک کشور (بومی سازی)؛

۴- امکان پیش طراحی از آسانسورهای مرسوم برای یک بار و استفاده از آن‌ها در همه پروژه‌های آینده؛

۵- امکان طراحی آسانسورهای خاص (۴:۱، ۲:۱، لیفتتراکی، انواع هیدرولیکی و کششی و غیره)؛

۶- امکان اضافه کردن فایل از سایر نرم افزارها در پروژه (مثل اجرای فایل اتوکد در طراحی LD)؛

۷- امکان خروجی گرفتن انواع فایل و ذخیره سازی و اجرای آن‌ها؛

۸- امکان نمایش سه بعدی پروژه با تمام جزئیات و بررسی خروجی نمایه کار؛

۹- امکان طراحی اولیه و ساده کابین با تزئینات دلخواه (در این زمینه هنوز هم نرم افزار ۳DS Max بی رقیب است).

بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

در پایان، من به عنوان یک همکار آسانسوری، از شما طراح و مهندس آسانسور تقاضا می‌کنم همین حالا برای نصب نرم افزار LD ۲۰۲۰ اقدام کنید. در شماره‌های بعد با آموزش طراحی آسانسور با لیفت دیزاینر همراه ما باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید