بررسی کامل چراغ تونلی آسانسور (ساختار، مزایا و نحوه نصب)

در این مقاله به صورت کامل شما را با چراغ تونلی آسانسور، ویژگی‌ها، ساختار و نحوه و نکات نصب آن آشنا می‌کنیم.

چراغ تونلی آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – چراغ تونلی آسانسور، یکی از تجهیزات این وسیله است که که در چاه آسانسور قرار دارد و کاربرد آن تامین روشنایی چاه آسانسور است. برای روشن و خاموش کردن آن‌ها یک کلید در موتورخانه تعبیه می‌شود. این چراغ‌ها باید از کف و سقف چاه آسانسور نیم متر فاصله داشته باشند.

چاه آسانسور محلی است که کابین و دیگر تجهیزاتش در آن قرار می‌گیرند. این فضا بسیار تاریک است به همین دلیل برای تامین روشنایی چاه آسانسور باید از چراغ هایی تحت عنوان چراغ تونلی استفاده کنیم. در این مقاله به صورت کامل شما را با چراغ تونلی آسانسور، ویژگی‌ها، ساختار و نحوه و نکات نصب آن آشنا می‌کنیم.

چراغ تونلی آسانسور چیست؟

این چراغ، منبع و عامل اصلی تامین روشنایی چاه آسانسور است. در واقع کاربرد اصلی آن، تامین روشنایی چاه آسانسور است و باید با فاصله نیم متری از کف و سقف آسانسور نصب شود. جنس این چراغ نیز از آلیاژهای آلومینیومی با مقاومت نسبتا بالا است.

از این نوع چراغ‌ها علاوه بر چاه آسانسور در مکان‌هایی مانند تونل‌ها، معادن، موتورخانه‌ها و دیگر مکان هایی که به نور کمی نیاز دارند استفاده می‌شود. جهت کنترل چراغ تونلی، دو کلید تبدیل در بخش‌های مختلف آسانسور قرار داده می‌شود.

یکی از کلیدهای تبدیل این چراغ در موتورخانه قرار دارد و کلید دیگر در پایین‌ترین طبقه و دور از دید افراد عادی و مسافران تعبیه می‌شود. حداقل روشنایی این چراغ باید 50 لوکس باشد.

9 ویژگی مهم چراغ تونلی آسانسور

برخی از مهمترین ویژگی‌های این چراغ عبارتند از:

  1. تولید نور به صورت متفارن
  2. مصرف انرژی کم
  3. طول عمر بالا
  4. بازدهی و راندمان بالا
  5. ساخته شده از فلز آلومینیوم
  6. دارای روکش پلاستیکی پلی کربنات
  7. عدم تولید اشعه های مضر مانند اشعه فرابنفش
  8. مقاوم در برابر زنگ زدگی و رطوبت
  9. مقاوم در برابر فشارهای احتمالی

شکل ظاهری و ساختار چراغ تونلی آسانسور چگونه است؟

بدنه چراغ تونلی باید از آلومینیوم و پلاستیک باشد زیرا مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل ظاهری این چراغ بیضی شکل است و دارای یک حفاظ پلی کربنات برای نگهداری از لامپ است. همچنین یک گارد فلزی برای حفاظت از حباب نیز در آن تعبیه شده است.

برای داشتن نور بیشتر و بهتر، لامپ‌ها را از جنس شیشه شفاف طراحی می‌کردند و جهت پیشگیری از آسیب به این شیشه از یک توری فلزی استفاده می‌شود. چراغ تونلی دارای ساختاری متفاوت نسبت به گذشته است، البته این تفاوت و تغییرات بسیار جزئی است.

در گذشته برای روشن کردن این چراغ از کلید تبدیل استفاده می‌کردند؛ اما، امروزه برای روشن کردن این چراغ از یک کلید یک پل استفاده می‌شود. این کلید در اتاقک موتورخانه قرار دارد و تعمیرکاران و سرویسکاران آسانسور به راحتی به آن دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید:

نحوه نصب چراغ تونلی آسانسور

 برای آشنایی با روش نصب چراغ تونلی، باید ابتدا مشخص کنیم که چراغ‌‌های موجود در طبقه همکف برق خود را از کجا تامین می‌‌کنند. به همین منظور نصب چراغ تونلی آسانسور باید طبق مراحلی مشخص پیش برود. این مراحل عبارتند از:

  • دسته بندی هر گروه از چراغ‌ها را در یک دسته سرخط
  • اتصال هر سرخط به یکی از فیوزهای تابلوی مشاعات
  • قرار دادن چراغ‌های درون پارکینگ و حیاط در یک سرخط (دقت کنید که چراغ‌های یک سرخط نباید بیشتر از 12 عدد باشند، در غیر این صورت باید در دو سرخط تقسیم شوند)
  • قرار دادن چراغ‌های داخل انباری در یک سرخط
  • اتصال چراغ تونلی به یکی از فیوزهای تابلو قدرت مختص آسانسور
  • قرار دادن چراغ‌های سقفی و چراغ‌های اضطراری در یک سرخط

استانداردهای مربوط به نصب چراغ تونلی

نصب چراغ تونلی در آسانسور، مراحل به خصوصی دارد و برای افزایش ایمنی آن، بایستی تمامی استانداردها حین نصب رعایت شوند. اگر چراغ تونلی بر اساس استانداردهای موجود نصب نشود؛ ساختمان مجاز به دریافت مجوز پایان کار خود نخواهد بود.

براساس استاندارد نصب چراغ تونلی بهتر است چراغ‌ها را به شکل عمودی نصب شوند و سوراخ ورودی کابل به چراغ نیز در سمت پایین آن قرار گرفته باشد. این روش نصب، باعث می‌شود تا با گذشت زمان از ورود هرگونه رطوبت به چراغ جلوگیری شود.

طبق قانون شماره 15 مقررات ملی ساختمان، هر چراغ آسانسور باید با فاصله 50 سانتی‌متر در زیر سقف چاهک نصب شود و در ادامه، چراغ‌های بعدی باید با فاصله 7 متر نسبت به یکدیگر نصب شوند و همین روال تا پایین چاه آسانسور ادامه پیدا کند. البته، این فاصله به صورت حداکثری در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید از چراغ‌ها در فاصله‌های کمتری استفاده کنید.

اجرت نصب چراغ تونلی آسانسور نیز بر اساس قوانین استاندارد آسانسور تعیین می‌شود. شرکت‌های آسانسوری که در زمینه ارائه خدمات آسانسور فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند به خوبی در زمینه اجرت نصب این چراغ شما را راهنمایی کنند. برای اطلاع از قیمت چراغ تونلی آسانسور نیز باید از این شرکت‌ها مشاوره دریافت کنید.

چگونه چراغ تونلی آسانسور مناسبی را انتخاب کنیم؟

در هنگام انتخاب و خرید چراغ تونلی آسانسور باید به 3 نکته مهم توجه کنید که بتوانید انتخابی درست و هوشمندانه داشته باشید. این 3 نکته عبارتند از:

  • توان مصرفی
  • همسانی و یکسان سازی
  • درجه روشنایی

در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از موارد بالا می‌پردازیم.

توان مصرفی(Power Output)

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی پیش از خرید چراغ تونلی آسانسور در نظر بگیرید؛ توان مصرفی آن است. در واقع شما باید میزان مصرف برق توسط چراغ‌ها را در نظر داشته باشید؛ زیرا انتخاب چراغ تونلی با توان مصرفی مناسب باعث کاهش هزینه‌های برق مصرفی می‌شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که توان مصرفی این چراغ تونلی با میزان روشنایی آن ارتباط مستقیمی دارد.

همسانی و یکسان‌سازی(Uniformity)

دومین نکته قابل توجه برای خرید چراغ تونلی؛ این است که میزان یکسان‌سازی و همسانی چراغ‌ها به چه صورت است. همسانی نور یعنی چاه آسانسور به میزان کافی روشنایی و نور داشته باشد و تمامی نقاط به اندازه یکسان و کافی روشن شده باشد.

اگر این چنین باشد؛ می‌توان گفت که چراغ تونلی مناسبی را انتخاب کرده‌اید. در هنگام انجام تعمیرات و تعویض و نصب قطعات جدید، روشن بودن چاه آسانسور باعث ایجاد سهولت و کاهش خطرات و حوادث حین کار می‌شود. به همین دلیل چاه آسانسور باید توسط چراغ‌های نصب شده، نور کافی را داشته باشد.

درجه روشنایی(Brightness)

سومین مورد مهم که باید پیش از اقدام به خرید چراغ تونلی در نظر داشته باشید؛ میزان درجه روشنایی است. اگر چراغ انتخابی شما از درجه روشنایی کافی برخوردار نباشد؛ در نهایت بخش‌های متعددی از چاه آسانسور تاریک باقی خواهند ماند.

نکات تکمیلی در زمینه نصب چراغ تونلی آسانسور

در این بخش به بیان نکات مهمی در رابطه با طریقه نصب چراغ تونلی آسانسور می‌پردازیم.

  • با توجه به اینکه، چراغ تونلی در چاهک نصب می‌شود، عبور هرگونه کابل، لوله، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی که مربوط به آسانسور نیستند، ممنوع است. زیرا باعث ایجاد اختلال در ایمنی آسانسور می‌شود.
  • در کف موتورخانه آسانسور، نباید هیچگونه لوله برقی متصل شود و عبور و مرور لوله‌های برق در آن بخش ممنوع است.
  • برای نصب تابلو سه فاز برق در موتورخانه آسانسور، باید آن را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به درب موتورخانه نصب کنید. به این دلیل که نیازی نباشد تا افراد برای دسترسی به آن مجبور شوند به فضای داخلی موتورخانه وارد شوند.
  • حتما باید یک پریز برق در موتورخانه آسانسور تعبیه شود.
  • در زمانی که می‌خواهید کابل اصلی برق را جهت نصب چراغ تونلی به کنتور برق متصل کنید باید اندازه آن را حدود یک متر بلندتر در نظر بگیرید. زیرا اگر در آینده جهت اتصال آن به کنتور برق سیم کوتاه باشد و آن را به صورت دو تکه درآورید، مهندس ناظر آسانسور کار شما را تائید نخواد کرد.
  • قطع کلید سه فاز نباید باعث قطع شدن چراغ تونلی داخل چاهک آسانسور و چراغ موتورخانه گردد و سر خط روشنایی آن ها بایستی از هم جدا باشد.
  • وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.
  • برای تمام روشنایی ها در چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه باید از ۳ رشته سیم ۱٫۵ استفاده کنید.
  • استفاده از چراغ تونلی برای روشنایی چاهک و یا موتورخانه الزامی است.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی کلی مطالب مربوط به چراغ تونلی آسانسور پرداختیم. لازم به ذکر است که یکی از مزایای این چراغ مقاومت بالای آن است، به همین علت از این چراغ در تونل‌هایی مانند معادن، چاله و… استفاده می‌شود. امیدواریم با مطالب مذکور بتوانید بهترین نوع چراغ تونلی را برای ساختمان خود انتخاب کنید و همچنین با رعایت نکات نصب از بروز حوادث و مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که در جهت نصب چراغ تونلی حتما با متخصصین یک شرکت معتبر مشورت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید