بررسی وظایف کرپی آسانسور تا نکات نصب

در این مقاله به طور کامل شما را با وظایف، مزایا، نکات نصب و انواع کرپی آسانسور آشنا می‌کنیم.

کرپی آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – کرپی سیم بکسل آسانسور یا کلیپس آسانسور، یک قطعه مکانیکال کوچک درون آسانسور است که وظیفه اصلی آن اتصال سیم بکسل به سربکسل است. بنابراین با توجه به کاربرد مهم این قطعه و اهمیت سیم بکسل آسانسور، رعایت اصول و قوانین در نصب آن اهمیت زیادی دارد. همچنین با توجه به کاربرد این قطعه، یکی از نکات مهم در زمان نصب آن، توجه به سایز سیم بکسل است. در این مقاله به طور کامل شما را با وظایف، مزایا، نکات نصب و انواع کرپی آسانسور آشنا می‌کنیم.

کرپی سیم بکسل آسانسور چیست؟

یکی از قطعات مکانیکال آسانسور کرپی یا کلیپس آسانسور است که جهت بستن سیم بکسل به سربکسل به کار می‌رود و بر اساس قطر سیم بکسل‌ها دارای انواع مختلفی است. وظیفه دیگر کلیپس آسانسور، حفظ 80 درصد نیروی کششی سیم بکسل‌ها است. بنابراین این قطعه علیرغم سایز بسیار کوچک، کاربرد مهمی دارد. به همین دلیل هنگام خرید کلیپس آسانسور باید از مرغوبیت و کیفیت کالا اطمینان حاصل کنید.

نصب اصولی و با دقت قطعات مکانیکال آسانسور یکی از مهترین نکات و اصول نصب این قطعات است که باید رعایت شود. زیرار با وجود اندازه بسیار کوچک، نقش مهمی در آسانسورها دارند و خرابی آن‌ها ممکن است خسارات زیادی به همراه داشته باشد. به ویژه اینکه سیم بکسل‌ها برای حفظ ایمنی و جابجایی راحت آسانسورها نقش مهمی دارند. بنابراین در تمامی مراحل خرید تا نصب کرپی آسانسور، باید دقت کافی داشته باشید.

ساختار و جنس کلیپس آسانسور

کرپی آسانسور از 3 بخش اصلی تشکیل شده است؛ این بخش‌ها عبارتند از:

  • قسمت زین اسب
  • بخش مهره ها
  • قسمت U شکل که از رزوه آسانسور تشکیل شده است

از آنجایی که این قطعه وظیفه اتصال سیم بکسل آسانسور به سربکسل را به عهده دارد، باید دارای مقاومت کافی باشد. بنابراین معمولا از جنس چدن، فولاد و استینلس استیل باشد. فاصله قرارگیری استاندارد کلیپس‌های آسانسور از یکدیگر باید به اندازه 3 برابر قطر سیم بکسل باشد.

کاربرد این قطعه، اتصال دو سر سیم بکسل آسانسور به نقاط مختلف آن است. یک سر سیم بکسل توسط کلیپس آسانسور به بخش بالایی کابین آسانسور متصل می‌شود. سر دیگر سیم بکسل آسانسور نیز بعد از عبور سیستم تعلیق و پولی‌ها به وزنه های تعادل متصل می‌شود. به منظور افزایش کیفیت آسانسور، باید محل اتصال دو سر سیم بکسل به کابین و وزنه تعادل، حداقل به سه کلیپس آسانسور مجهز باشند.

5 وظیفه کرپی سیم بکسل آسانسور

به طور کلی، کلیپس آسانسور دارای 5 وظیفه اصلی زیر است.

  1. اتصال سیم‌بکسل به سربکسل آسانسور
  2. حفظ نیروی کششی
  3. کنترل سیم های بکسل در حال حرکت و تنومند
  4. اتصال یک سر سیم بکسل آسانسور به بخش بالایی کابین
  5. وصل کردن یک سر سیم بکسل به وزنه تعادل پس از رد شدن از سیستم تعلیق و پولی‌ها

7 مرحله نصب کلیپس آسانسور

برای رعایت ایمنی و حفظ کیفیت آسانسور علاوه بر توجه به مرغوبیت کرپی و دیگر قطعات آسانسور، باید نکاتی را در هنگام نصب آن نیز رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  1. کرپی آسانسور را بر اساس استانداردها نصب کنید.
  2. شماره و تعداد کلیپس آسانسور را بر اساس قطر کلیپس و سیم بکسل آسانسور انتخاب کنید.
  3. بخش U شکل کرپی آسانسور را به سر کوتاه‌تر سیم بکسل و بخش مهره‌ها را به سربلدتر آن متصل کنید.
  4. از 3 کلیپس برای قطر 15 میلی متر استفاده کرده و تعداد کلیپس‌ها را به ازای افزایش قطر سیم بکسل، افزایش دهید.
  5. جهت حفظ نیروی کششی آسانسور، فاصله استاندارد بین کرپی‌ها را رعایت کنید.
  6. اولین کرپی آسانسور را با فاصله 8 برابر قطر سیم بکسل ببندید.
  7. هنگام سفت کردن مهره‌ها و محکم کردن مهره‌ها به قطر سیم بکسل آسانسور کنید.

بیشتر بخوانید:

مزایای کرپی آسانسور

کلیپس سیم بکسل آسانسور قطعه‌ای است که از ابتدای اختراع آسانسور در این سیستم وجود داشته است و استفاده از آن ضروری و واجب است. استفاده از این قطعه مزایای زیادی دارد که در جدول زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای کلیپس آسانسور

توضیحات

کاهش آلودگی صوتی

این قطعه بدون در نظر گرفتن سرعت آسانسور باعث کاهش صدای آسانسور در زمان حرکت کابین آسانسور می‌شود. به همین دلیل برای به حداقل رسیدن صداهای اضافی آسانسور، ضروری است که آسانسور مجهز به کلیپس باشد.

مصرف بهینه انرژی

با نصب کرپی آسانسور و گردش راحت‌تر سیم بکسل درون آن جهت حرکت کابین انرژی کمتری استفاده می‌شود.

بالا بردن ایمنی

مهم‌ترین مزیت استفاده از کلیپس آسانسور، افزایش ایمنی آسانسور است. در صورت استفاده از این قطعه حوادث ناگواری همچون سقوط کابین کمتر رخ می‌دهد.

افزایش طول عمر سیم‌بکسل

در صورت استفاده از کرپی آسانسور عمر مفید کابل‌ها افزایش می‌یابد؛ چرا که از سایش و خوردگی کابل‌ها جلوگیری می‌شود.

بالا بردن مقاومت سیم‌بکسل

این قطعه با توجه به جنسی که دارد سبب افزایش تحمل فشار و مقاومت سیم بکسل می‌شود.

طول عمر و دوام زیاد

عمر مفید کلیپس‌های آسانسور با توجه به تراکم آسانسور مشخص می‌شود. به طور کلی عمر مفید کرپی‌ها بین 10 تا 15 سال است.

انواع کرپی آسانسور

کلیپس آسانسور انواع مختلفی دارد که با توجه به 4 فاکتور مهم باید کرپی مناسب با آسانسور خود را انتخاب کنید. این فاکتورها شامل ارتفاع ساختمان، سرعت آسانسور، ظرفیت آسانسور و نوع ساختمان است. در ادامه شما را با انواع کرپی‌های آسانسور آشنا می کنیم که با توجه به موارد گفته شده بتوانید بهترین کلیپس را برای آسانسور خود انتخاب کنید.

  • کرپی آسانسور فولادی
  • کلیپس آسانسور فیبری
  • کرپی آسانسور پلی استر

کرپی آسانسور فولادی

این مدل از کلیپس‌ها جنسی فولادی دارند و در برابر فشار و وزن زیاد مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. از کرپی آسانسور فولادی بیشتر در ساختمان‌هایی با ترافیک بالا استفاده می‌شود.

کلیپس آسانسور فیبری

در آسانسورهایی که وزن زیادی ندارند یا به عبارتی سبک هستند از کلیپس اسانسور فیبری استفاده می‌شود. جنس این مدل از کرپی‌ها، پلیمری است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز مقاومت خوبی دارند.

کرپی آسانسور پلی استر

ساختمان‌هایی که ارتفاع نسبتاً بلندی ندارند می‌توانند از این مدل کرپی استفاده کنند. جنس این مدل کلیپس آسانسور از الیاف پلی استر است. این مدل کرپی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد و همچنین وزن سبک آن، طرفداران زیادی دارد.

کلام آخر

آسانسور دارای قطعات زیادی است که کرپی سیم بکسل آسانسور یکی از قطعات مهم آن به شمار می‌آید. استفاده از این قطعه در آسانسور ضروری است و نبود آن باعث بروز مشکلاتی در آسانسور می‌شود. در زمان خرید کلیپس آسانسور دقت کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ زیرا این قطعه باید وزن سیم بکسل آسانسور را تحمل کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید