در مورد غلیظ کننده های گریس چه می‌دانید؟

در ادامه به معرفی انواع غلیظ کننده های گریس و نکات مهم در هنگام انتخاب گریس می‌پردازیم.

غلیظ کننده های گریس

گریس نوعی روان کننده است که از روغن پایه و غلیظ کننده تشکیل شده است. غلیظ کننده به روغن اجازه می‌دهد تا نیمه جامد شود و منجر به باقی ماندن گریس در محل استفاده می‌شود. گریس‌ها در طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله یاتاقان‌ها، دنده‌ها، اتصالات و مهر و موم‌ها برای کاهش اصطکاک و سایش بین سطوح متحرک، استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع غلیظ کننده های گریس و نکات مهم در هنگام انتخاب گریس می‌پردازیم.

گریس چیست؟

گریس ماده ای جامد یا نیمه جامد است. این ماده از روغن پایه، صابون یا ترکیب چند صابون به عنوان غلیظ کننده و افزودنی‌های مختلف به منظور بهبود خواص، ساخته شده است. این ماده با ایجاد یک لایه محافظ بین سطوح متحرک در ماشین آلات صنعتی، منجر به کاهش اصطکاک، افزایش بهره وری و عمر مفید تجهیزات می‌شود. بنابراین گریس‌ها نقش حیاتی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند.

انواع گریس

یکی از روش‌های دسته بندی گریس‌ها طبقه بندی براساس نوع غلیظ کننده است. رایج‌ترین انواع گریس بر اساس غلیظ کننده های گریس عبارتند از:

گریس های صابونی

در این نوع گریس‌ها، از صابون‌های فلزی مانند کلسیم، لیتیوم، سدیم یا آلومینیوم به عنوان غلیظ کننده های گریس استفاده می کنند. گریس‌های صابونی رایج‌ترین نوع گریس‌ها هستند و برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله یاتاقان‌های لغزشی، توپی و غلتکی، دنده‌ها، گیربکس‌ها، دیفرانسیل‌ها، اتصالات توپی، یونیورسال، میل لنگ و مهر و موم‌ها استفاده می‌شوند.

از جمله مزایای گریس‌های صابونی می‌توان به مقاومت در برابر آب و امکان استفاده در محیط‌های مرطوب، عملکرد در محدوده دمایی وسیع، سازگاری با اکثر انواع دیگر گریس‌ها، در دسترس بودن و ارزان‌تر بودن نسبت به سایر گریس‌ها اشاره کرد.

رایج‌ترین صابون‌های استفاده شده در گریس‌های صابونی و توضیحات مختصری در مورد آن‌ها عبارتنداز:

  1. گریس‌های صابون کلسیمی: رایج‌ترین نوع گریس‌های صابونی هستند و کاربردهای متعددی دارند. در برابر آب مقاوم بوده و در دماهای پایین و بالا به خوبی عمل می‌کنند.
  2. گریس‌های صابون لیتیومی: نسبت به گریس‌های صابون کلسیمی در برابر حرارت و اکسیداسیون مقاوم‌تر هستند. در برابر آب مقاوم بوده و در دماهای بالا به خوبی عمل می‌کنند.
  3. گریس‌های صابون سدیمی: ارزان‌ترین نوع گریس‌ها هستند و در برابر آب و حرارت مقاومت کمی داشته و برای کاربردهای کمتر سخت مناسب هستند.
  4. گریس‌های صابون آلومینیومی: این گریس‌ها علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و اکسیداسیون، در برابر آب نیز مقاوم بوده و در دماهای بالا عملکرد خوبی دارند.

بیشتر بخوانید:

گریس‌های غیر صابونی

گریس های غیر صابونی نوعی روان کننده هستند که به جای صابون‌های فلزی از غلیظ کننده‌های غیر صابونی مانند خاک رس بنتونیت، سیلیکاژل یا پلی اوره ساخته شده‌اند. این گریس‌ها در مقایسه با گریس‌های صابونی مزایای متعددی از جمله مقاومت بالاتر در برابر حرارت و آب، پایداری مکانیکی بهتر و قابلیت اطمینان بیشتر در شرایط سخت را ارائه می‌دهند.

از جمله مزایا گریس‌های غیر صابونی می‌توان به عملکرد در دماهای بسیار بالا بدون ذوب شدن و تبخیر، مقاومت در برابر آب و امکان استفاده در محیط‌های مرطوب، پایداری مکانیکی بالا و مقاومت در برابر تنش‌ها و فشارهای سنگین بدون شکستن یا از دست دادن قوام و قابلیت اطمینان برای کارکردن به طور مداوم اشاره کرد.

رایج‌ترین گریس‌های غیر صابونی عبارتند از:

  1. گریس‌های بنتونیت: در ساخت این گریس‌ها از خاک رس بنتونیت به عنوان غلیظ کننده استفاده شده است. این گریس‌ها در برابر حرارت و آب مقاوم هستند و در دماهای بالا به خوبی عمل می‌کنند.
  2. گریس‌های سلیکاژل: غلیظ کننده این گریس‌ها سلیکاژل است. این گریس‌ها در برابر حرارت، آب و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و در طیف گسترده‌ای از دماها کار می‌کنند.
  3. گریس‌های پلی اوره: این نوع گریس‌ها از پلی اوره به عنوان غلیظ کننده استفاده می‌کنند و در برابر حرارت، اکسیداسیون و برش بسیار مقاوم هستند و در طیف گسترده‌ای از دما کار می‌کنند.

گریس‌های کمپلکس

در این گریس‌ها از مخلوطی از صابون‌های فلزی و نمک‌های فلزی به عنوان غلیظ کننده استفاده می‌شود. گریس‌های کمپلکس همزمان دارای مزایای گریس‌های صابونی و غیر صابونی بوده و انتخابی ایده آل برای کاربردهایی با بار و دمای بالا هستند.

عوامل موثر بر انتخاب گریس مناسب

به جز نوع غلیظ کننده، سایر عوامل مهم هنگام انتخاب گریس مناسب عبارتند از:

  • ویسکوزیته: ویسکوزیته، ضخامت گریس ها را اندازه گیری می کند. گریس هایی با ویسکوزیته بالا برای کار در محیط هایی با بار بالا و گریس های ویسکوزیته پایین برای کار در محیط هایی با دمای پایین مناسب هستند.
  • محدوده دمایی: گریس‌ها برای طیف وسیعی از دماها تولید می‌شوند. انتخاب گریسی که برای محدوده دمایی مورد نظر شما مناسب باشد مهم است.
  • مقاومت در برابر آب: برخی از گریس‌ها در برابر آب مقاوم‌تر از سایرین هستند. اگر گریس‌ها در معرض آب یا رطوبت قرار می‌گیرند، انتخاب گریس مقاوم در برابر آب مهم است.
  • مواد افزودنی: برخی از گریس‌ها حاوی مواد افزودنی هستند که عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، برخی حاوی مواد افزودنی ضد زنگ و برخی دیگر حاوی مواد افزودنی EP (فشار شدید) هستند.

قیمت گریس

قیمت گریس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مواد تشکیل دهنده (نوع روغن پایه، نوع غلیظ کننده و افزودنی‌ها)، شرکت سازنده، حجم و نوع بسته بندی، نوع فروشگاه (حضوری یا آنلاین) و نوسانات قیمت بازار است.

با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، می‌توانید با خیال راحت اقدام به انتخاب و خرید گریس مناسب که به عملکرد روان و محافظت از تجهیزات کمک می‌کند، نمایید.

برای استعلام قیمت و خرید گریس می‌توانید به سایت فیدار اویل به نشانی fidaroil.com مراجعه نمایید. با مراجعه به این وب سایت می توانید علاوه بر مشاهده انواع روغن صنعتی و روغن گیربکس، به راحتی گریس‌های برندهای مختلف و ویژگی‌های آن‌ها را مشاهده و براساس نیاز ماشین آلات، اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید