بررسی تخصصی قطعات الکتریکال آسانسور

در این مقاله شما را با قطعات الکتریکال آسانسور آشنا می‌کنیم.

لقطعات الکتریکال آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – قطعات مورد نیاز جهت نصب و راه‌اندازی آسانسور به طور کلی به دو دسته قطعات مکانیکی (مکانیکال) و قطعات الکتریکی (الکتریکال) تقسیم می‌شوند. قطعات الکتریکال آسانسور جزء مهم‌ترین قطعات آسانسور محسوب می‌شود. نصب قطعات الکتریکال آسانسور در آخرین مرحله نصب و پس از نصب قطعات مکانیکال، انجام می‌شود. برای خرید قطعات الکتریکال بهتر است با تولیدکنندگان یا متخصصین شرکت‌های معتبر مشورت کنید تا بتوانید قطعاتی با کیفیت خریداری کنید. در این مقاله شما را با قطعات الکتریکال آسانسور آشنا می‌کنیم.

قطعات الکتریکال آسانسور

قطعات مکانیکال آسانسور عبارتند از:

  • تابلو فرمان
  • تابلو سه‌فاز
  • تراول کابل
  • شستی آسانسور
  • سنسور آهنربایی
  • انکودر
  • جعبه رویزیون
  • سیستم نجات اضطراری
  • سیم آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

این قطعه درواقع مرکز کنترل و فرماندهی آسانسور است. تابلو فرمان شامل ریز پردازنده‌ها و قطعات الکترونیکی مختلفی است که وظیفه کنترل حرکت کابین و اعلام وضعیت‌های مختلف را بر عهده دارد. تابلوهای فرمان آسانسور دو نوع تک سرعته و دو سرعته دارند که باتوجه به نوع آسانسور باید تابلو فرمان مناسب را انتخاب کنید. تابلو فرمان آسانسور دارای وظایف مختلفی است؛ که عبارتند از:

  1. کنترل حرکت و سرعت موتور آسانسور
  2. پردازش دستورهای ارسال شده از کابین و طبقات آسانسور
  3. کنترل تجهیزات الکتریکی مانند: ترمزها، سوئیچ‌ها، درب کابین و…
  4. نظارت دقیق بر حرکت کابین آسانسور و حفظ ایمنی‌های لازم
  5. پاسخگویی و پردازش درخواست‌های الکتریکی بخش‌های مختلف آسانسور
  6. حفاظت الکتریکی از تجهیزات آسانسور
  7. تشخیص وضعیت‌ها و موقعیت کابین در هر لحظه

تابلو سه‌فاز

این تابلو نیز از قطعات الکتریکال آسانسور است. تابلو سه فاز آسانسور متشکل از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی آسانسور است. استفاده از تابلو سه فاز در نصب آسانسور ضروری است. تابلو سه فاز در قسمت موتورخانه آسانسور نصب می‌شود و برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به دیگر تجهیزات آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از وظایف مهم تابلو سه فاز آسانسور تامین برق مورد نیاز قطعات مختلف است. این وسیله برق چراغ‌های چاله آسانسور، موتورخانه و برق پریز‌های چاله آسانسور را تامین می‌کند.

تراول کابل

تراول کابل نوعی کابل تخت است که ارتباط بین تابلو فرمان آسانسور و قطعات الکتریکی روی کابین آسانسور مثل جعبه ریویزیون را فراهم می‌کند. کابین آسانسور باید از بالا تا پایین چاه آسانسور در حرکت باشد پس برای اینکه سیم های اتصال بین این وسایل در چاه آسانسور بی حفاظ رها نشود از تراول کابل استفاده می‌شود.

تراول کابل نیز با حرکت کابین آسانسور، حرکت می‌کند؛ بنابراین باید از جنسی مرغوب و مستحکم و با انعطاف پذیری بالا باشد. تراول کابل شامل چندین رشته سیم برق است و معمولا به صورت 20 و 24 رشته در بازار موجود است.

شستی آسانسور

اگر حتی یک بار هم از آسانسور استفاده کرده باشید؛ قطعا با شستی طبقات و شستی کابین آسانسور آشنایی دارید. شستی طبقات یا شستی کابین پانل‌هایی هستند که شامل دکمه‌هایی برای فراخوانی کابین و ارسال کابین به طبقات مختلف است.

سنسور آهنربایی

در سیستم جدید نصب آسانسور از دو سنسور برای شناسایی طبقات استفاده می‌شود. سنسورهای آهنربایی به وسیله تراول کابل به تابلو فرمان آسانسور متصل می‌شوند و وظیفه شناسایی طبقات را برعهده دارند.

انکودر

انکودر آسانسور یک قطعه الکترونيکی است که اطلاعات دريافتی را به صورت کد ارسال می‌کند و این اطلاعات توسط دستگاه ديگری بنام ديکودر Decoder رمزگشایی شده و پردازش می‌شود. در آسانسور از اينکودر ( ENCODER ) برای اندازه گيری ميزان جابجایی از نقطه‌ای به نقطه ديگر استفاده می‌شود.

جعبه رویزیون

این قطعه برای کنترل دستی حرکت کابین است. جعبه رویزیون روی سقف کابین نصب و برای استفاده تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور است.

سیستم نجات اضطراری

سیستم نجات اضطراری آسانسور به سیستمی گفته می‌شود که در صورت قطع برق شهر کابین را به نزدیک‌ترین طبقه رسانده و درب را باز می‌کند و در این حالت از گیرافتادن افراد در کابین آسانسور جلوگیری می‌شود. این سیستم بر روی تابلو فرمان نصب می‌شود؛ ولی برخی از تابلو فرمان ها به این سیستم مجهز است.

در سیستم نجات اضطراری معمولا از چهار یا پنج باطری استفاده می‌شود. عملکرد این سیستم به تعداد نفرات داخل کابین بستگی دارد؛ اگر تعداد نفرات داخل کابین کمتر از نصف ظرفیت کابین باشد کابین به سمت بالا و اگر بیشتر باشد به سمت پایین و نزدیک‌ترین طبقه هدایت خواهد شد.

سیم آسانسور

نصب سیم‌ها یا سیم کشی آسانسور در مرحله نصب قطعات الکتریکال آسانسور انجام می‌شود. عدم توجه به استاندارد بودن سیم‌ها می‌تواند در آینده هزینه‌های زیادی را در تعمیر و نگهداری به همراه داشته باشد. سیم‌ها انواع مختلفی از جمله سیم نمره 4، سیم نمره 0/75 و سیم تلفنی دارند. تمامی سیم‌ها جزء قطعات الکتریکال آسانسور هستند و براساس تعداد توقف آسانسور انتخاب می‌شوند.

کلام آخر

قطعات الکتریکال آسانسور نیز همانند قطعات مکانیکال آسانسور از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ زیرا این قطعات هم در ایمنی و عملکرد آسانسور تاثیر دارند. آشنایی با قطعات آسانسور این امکان را به شما می‌دهد که باتوجه به نوع سیستم آسانسور و کاربری آن، قطعاتی باکیفیت، مرغوب و متناسب را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید