چگونه اولین بار استاندارد آسانسور بگیریم؟

در این مطلب، به بررسی راه‌های میانبر برای دریافت استاندارد آسانسور در اولین درخواست خواهیم پرداخت.

چگونه اولین بار استاندارد آسانسور بگیریم؟

سارا آزادی، کابین نیوز – یکی از مواردی که همیشه مالکان و سازنده‌های ساختمان از آن شکایت می‌کنند، شرط اخذ استاندارد آسانسور برای دریافت پایان کار ساختمان است. دریافت استاندارد آسانسور از سال 1377 به یک قانون تبدیل شده است. با وجود نارضایی مالکان از این موضوع و طولانی شدن فرایند اخذ پایان کار ساختمان، اما دریافت استاندارد آسانسور باعث افزایش ایمنی و کاهش حوادث آسانسور می‌شود. اینکه چگونه اولین بار استاندارد آسانسور بگیریم؟ سوال پرتکرار مالکان ساختمان است.

در این مطلب، به بررسی راه‌های میانبر برای دریافت استاندارد آسانسور در اولین درخواست خواهیم پرداخت تا بتوانید آسانسوری ایمن، استاندارد، باکیفیت و قابل اطمینان داشته باشید.

اهمیت اخذ استاندارد آسانسور

پیش از اینکه با شرایط دریافت استاندارد آسانسور در اولین درخواست آشنا شوید، بد نیست دلایل اهمیت اخذ استاندارد آسانسور را بدانید. دریافت استاندارد آسانسور الزامی است و ساختمان‌های فاقد استاندارد آسانسور مجوز دریافت پایان کار و همچنین سند ساختمان را ندارند. دلایل ضرورت و اهمیت اخذ استاندارد آسانسور شامل مواردی است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

افزایش ایمنی

مجوز ایمنی و استاندارد آسانسور، فقط برای آسانسورهای مورد تائید بازرسان اداره استاندارد صادر می‌شود. بازرسان، آسانسورها را از نظر سازه، نوع طراحی، روش نصب و همچنین شرایط سرویس و نگهداری آسانسور بررسی می‌کنند. به همین علت، آسانسورهای استاندارد دارای ایمنی کافی برای مسافران و تعمیرکاران و سرویسکاران آسانسور هستند.

قابلیت اطمینان

بازرسان اداره استاندارد، آسانسور را از جوانب مختلف و در مراحل مختلف بررسی می‌کنند. بنابراین آسانسوری که استاندارد است، کمتر دچار خرابی می‌شود. بنابراین برای مسافران کاملا قابل اطمینان است.

سهولت دسترسی

آسانسور استاندارد باید مناسب دسترسی راحت افراد با شرایط جسمی متفاوت و در شرایط گوناگون باشند. به عنوان مثال آسانسورهای بیمارستانی، باید شرایط حمل راحت تخت بیماران را داشته باشند. سایر آسانسورها نیز باید دارای شرایط لازم برای حمل راحت معلولین و افراد کم توان باشند.

سازگاری با قوانین

آسانسورهای فاقد استاندارد موجب بروز حوادث در آسانسور می‌شوند. از این رو عدم رعایت قوانین و همچنین عدم دریافت استاندارد آسانسور، منجر به برخورد قانونی می‌شود. افرادی که به نوعی در عدم دریافت استاندارد آسانسور نقش دارند باید هنگام بروز حادثه پاسخگو باشند و ملزم به پرداخت جریمه هستند. بنابراین آسانسورهای استاندارد از بروز این حوادث و خسارات سنگین پیشگیری می‌کنند.

قوانین بیمه‌ای

شرکت‌های بیمه‌ای برای کاهش تعهدات بیمه‌ای خود، قوانینی را برای مالکان ساختمان در نظر می‌گیرد. رعایت این قوانین که بر اساس استانداردهای آسانسور است، حق بیمه آسانسور را نیز کاهش می‌دهد. به همین ترتیب حوادث سنگین درون آسانسور نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابند.

در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که چگونه اولین بار استاندارد آسانسور بگیریم؟ و دردسرهای اداری و فنی آن را کاهش دهید. همچنین موانع دریافت استاندارد آسانسور را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

برای اطلاع از مراحل و مدارک لازم برای دریافت استاندارد آسانسور به مقاله چک لیست قوانین جدید استاندارد آسانسور مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

الزامات فنی و شرایط دریافت استاندارد آسانسور در اولین درخواست

دریافت استاندارد آسانسور، یکی از الزامات مهم برای اخذ پایان کار ساختمان است. اگر شما نیز در حال ساخت یک ساختمان هستنید و اینکه ” چگونه اولین بار استاندارد آسانسور بگیریم؟” دغدغه ذهنی شماست، موارد زیر را به دقت بررسی کنید. برای دریافت استاندارد آسانسور در نخستین درخواست، باید شرایط و الزامات زیر را رعایت کنید:

  1. فاصله دیوار چاه آسانسور با ریل آسانسور باید حداقل ۵ سانتی‌متر باشد و پیچ و مهره‌های ریل به‌خوبی مشخص باشند.
  2. ارتفاع کف ایستگاه آخر تا زیر سقف چاه آسانسور نباید کمتر از ۳.۸۰ متر باشد.
  3. دیوار تمام شده نباید بیش از ۳ سانتی‌متر جابجایی داشته باشد و سیل در و ساسپیشن باید مناسب باشند.
  4. دیواره چاه آسانسور باید هموار و شمشه‌کش باشد.
  5. دیوار موتورخانه نباید بر روی کلاف آهنکشی نصب شده باشد.
  6. مسیرهای دسترسی به موتورخانه باید ابعادی برابر با ۱۸۰ در ۶۰ سانتی‌متر داشته باشند.
  7. سنگ جلوی درب آسانسور نباید به‌صورت پله‌ای باشد و نباید به سمت چاه آسانسور شیب داشته باشد.

رعایت این موارد به شما کمک می‌کند تا در دریافت استاندارد آسانسور موفق باشید و مراحل لازم را به‌خوبی پشت سر بگذارید.

شرایط دریافت استاندارد آسانسور در اولین درخواست

موانع دریافت استاندارد آسانسور

برای اینکه بازرسان، استاندارد آسانسور را برای اولین بار صادر کنند باید مالکان ساختمان و شرکت‌های نصب کننده آسانسور برخی از اصول و قوانین را به خوبی رعایت کنند. در ادامه برخی از مشکلات رایجی که مانع از دریافت استاندارد آسانسور در اولین درخواست می‌شود را بررسی می‌کنیم.

بخش چاه آسانسور

در صورتی که چاه آسانسور شما فاقد موارد زیر باشد، احتمال دریافت استاندارد در اولین درخواست بسیار کم است:

  • صفحه گذاری زیر ریل‌ها: برای جلوگیری از هرگونه آسیب و ایجاد فاصله مناسب بین ریل آسانسور و کف چاه، باید از صفحات یا پایه‌های مخصوص استفاده شود.
  • آزادی حرکت ریل در قسمت بالایی: ریل آسانسور در قسمت بالایی باید به گونه‌ای نصب شود که هیچ مانعی جلوی حرکت آزاد آن را نگیرد.
  • تمیزی چاه آسانسور: چاه آسانسور باید به طور مرتب تمیز شود تا از تجمع گرد و غبار و آلودگی جلوگیری شود.
  • فواصل ایمنی: فاصله بین کابین، قاب وزنه و دیواره‌های چاه باید به گونه‌ای باشد که از برخورد اجزای مختلف با هم جلوگیری شود.
  • نصب سیم‌ها: سیم‌های برق‌کشی باید داخل کانال‌های مخصوص قرار بگیرند و روی آن‌ها درپوش نصب شود.
  • مهار قاب وزنه: قاب وزنه باید به صورت محکم به دیواره چاه متصل شود و فاصله آن تا دیواره‌ها حداقل 5 سانتی‌متر باشد.
  • جنس دیواره چاه: دیواره چاه باید از جنسی باشد که گرد و غبار تولید نکند.

بخش کابین آسانسور

کابین آسانسور مطابق با موارد زیر، مورد تائید اداره استاندارد است:

  • فاصله سینی کابین تا درب طبقه: برای جلوگیری از گیر کردن پا در فضای بین کابین و درب، باید سینی مخصوصی زیر درب کابین نصب شود که فاصله آن تا درب طبقه حداقل 5 سانتی‌متر باشد.
  • سیستم اضافه بار: آسانسور باید به سیستم اضافه بار مجهز باشد تا در صورت وارد شدن بار بیش از ظرفیت، از حرکت آن جلوگیری شود.
  • فاصله لته‌های درب: لته‌های درب کابین باید به گونه‌ای نصب شوند که هیچ فاصله‌ای برای گیر کردن دست یا پا وجود نداشته باشد.

بخش موتورخانه آسانسور

اگر برای شما سوال است که چگونه اولین بار استاندارد آسانسور بگیریم؟ باید موارد زیر را در موتورخانه آسانسور رعایت کنید:

  • بالانس وزنه: وزن قاب وزنه باید به گونه‌ای تنظیم شود که با ظرفیت کابین متناسب باشد.
  • صدا و لرزش موتور: موتور آسانسور باید به گونه‌ای نصب شود که کمترین صدا و لرزش را ایجاد کند.
  • درب موتورخانه: درب موتورخانه باید به سمت بیرون باز شود.
  • تجهیزات ایمنی: تجهیزات ایمنی مانند گاورنر باید به درستی نصب و پلمپ شوند.
  • کف موتورخانه: کف موتورخانه باید از جنسی باشد که لغزنده نباشد.
  • تابلو برق: تابلو برق و تابلو فرمان باید در محل مناسب و با فاصله ایمنی نصب شوند.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، دریافت استاندارد آسانسور قبل از اقدام برای اخذ پایان کار ساختمان الزامی و ضروری است. با وجود نگرانی مالکین از طی کردن مراحل این فرایند سخت و زمانبر، عدم دریافت آن نیز خطرات و مشکلات زیادی برای آسانسور به همراه دارد.

به همین علت در این مقاله سعی کردیم سوال پرتکرار چگونه اولین بار استاندارد آسانسور را بگیریم؟ پاسخ دهیم. علاوه بر آن، موانع دریافت استاندارد آسانسور را در اولین درخواست بررسی کردیم. امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله، بتوانید به سادگی و در کمترین زمان ممکن، استاندارد آسانسور خود را اخذ کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید