خرابی فلکه موتور آسانسور | تعریف، نشانه ها و علل خوردگی آن

فلکه موتور آسانسور ممکن است در اثر عوامل مختلف و فشار زیاد از طرف کابین و وزنه تعادل، دچار آسیب و خوردگی شود که در این صورت عملکرد آسانسور دچار مشکل می‌شود.

خرابی فلکه موتور آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – سیستم تعلیق آسانسور شامل وزنه تعادل، فلکه اصلی موتور و فلکه هرزگرد می‌شود که فلکه موتور آسانسور از مهم‌ترین قطعات این سیستم است. لازم به ذکر است که این قطعات و سیستم تعلیق فقط در آسانسورها موجود هستند و بالابرها این‌گونه نیستند. در آسانسور به منظور ایجاد امنیت و ایمنی بالا از سیستم تعلیق استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد فلکه موتور جزو سیستم تعلیق است و نقش به سزایی در ایجاد امنیت آسانسور دارد.
این قطعه ممکن است در اثر عوامل مختلف و فشار زیاد از طرف کابین و وزنه تعادل، دچار آسیب و خوردگی شود که در این صورت عملکرد آسانسور دچار مشکل می‌شود. زمانی که فلکه دچار خوردگی شود باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید و برای انجام این کار حتماً از افراد متخصص مشورت بگیرید. در این مقاله سعی داریم شما را با خرابی فلکه موتور آسانسور، نشانه‌ها و علل خرابی آن آشنا کنیم.

فلکه موتور آسانسور چیست؟

همان‌طور که گفته شد فلکه موتور آسانسور جز سیستم تعلیق آسانسور است و نقش مهمی در ایمنی آسانسور دارد. از این فلکه برای انتقال قدرت موتور به سیم بکسل استفاده می‌شود. عمر مفید این قطعه بین 5 تا 10 سال است و باید پس از 10 سال نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

نشانه‌های خرابی فلکه موتور آسانسور

اگر آسانسور شما به صورت مرتب و دوره‌ای مورد بازدید و سرویس و نگهداری قرار گیرد، در صورت وجود هر مشکلی سریعاً می‌توان آن را برطرف کرد و از بروز حوادث جلوگیری نمود.
خرابی فلکه موتور آسانسور نیز از مواردی است که طی بازدیدهای دوره‌ای به سادگی قابل تشخیص است زیرا نشانه‌هایی برای تشخیص خرابی و خوردگی آن وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • وجود براده‌های آهن در اطراف فلکه موتور و فلکه هرزگرد
  • ایجاد شیارهای مارپیچی در شیارهای فلکه که در واقع همان رد سیم بکسل بر روی شیارها است
  • فرو رفتگی سیم بکسل داخل شیارها (به‌طور استاندارد باید یک سوم قطر سیم بکسل از لبه‌های شیار بیرون باشد و اگر این مقدار کمتر باشد نشان‌دهنده‌ی خوردگی فلکه است.)

نشانه های خوردگی فلکه موتور آسانسور

علت های خوردگی فلکه موتور آسانسور

در ادامه این مطلب به توضیح مختصر برخی از عوامل مؤثر در خرابی فلکه موتور آسانسور می‌پردازیم.

تراز نبودن فلکه موتور به نسبت کابین آسانسور

در زمان نصب آسانسور باید دقت کنید که فلکه موتور با کابین آسانسور در یک راستا باشند، تا مانع خوردگی فلکه به وسیله سیم بکسل شود. در واقع در این حالت سیم بکسل چون به سمت چپ یا راست شیار فلکه فشار می‌آورد، باعث خرابی فلکه موتور آسانسور می‌شود.

بالانس نبودن وزنه تعادل و کابین آسانسور

معمولاً هنگام راه‌اندازی آسانسور به بالانس بودن دقیق وزنه تعادل و کابین آسانسور توجه نمی‌شود و همین مسئله در طولانی مدت سبب خوردگی فلکه موتور می‌شود.

یکسان نبودن میزان کشش سیم بکسل ها

هنگام نصب سیم بکسل آسانسور باید کشش همه آن‌ها یکسان باشد، زیرا بکسلی که کشش بیشتری به نسبت بقیه دارد باعث خوردگی شیار می‌شود.

عدم تناسب سختی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد با سختی سیم بکسل

منظور از سختی فلکه‌ها و سیم بکسل جنس آن‌ها است که باید مطابق استاندارد باشند. در واقع اگر سختی فلکه‌ها نسبت به سیم بکسل بیشتر باشد، باعث خوردگی بکسل خواهد شد و بالعکس.

خشک بودن سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور معمولاً دارای مغز کنفی بوده که به روغن مخصوص آغشته است. شرایط محیطی آسانسور می‌تواند باعث خشک شدن سیم بکسل شود و در نتیجه این خشکی زیاد باعث خوردگی فلکه‌ها می‌شود. به همین دلیل در فاصله‌های زمانی منظم باید نسبت به روغن‌کاری سیم بکسل ها اقدام نمود.

متفاوت بودن قطر سیم بکسل نسبت به سایز شیار

مثلاً شیار فلکه برای سیم بکسل نمره 10 طراحی شده است و شما از سیم بکسل نمره 11 استفاده می‌کنید؛ همین امر سبب خوردگی فلکه می‌شود.

تابیدگی زیاد یک یا چند رشته سیم بکسل نسبت به دیگر سیم بکسل ها

چون تابش سیم بکسل ها در ابتدای قرقره با انتهای قرقره متفاوت بوده و هر چه به انتها نزدیک‌تر باشد تابش بیشتر است لذا باید تمام رشته‌ها به یک اندازه تاب‌گیری شوند.

جمع بندی

با توجه به اینکه عملکرد و کیفیت سیم بکسل آسانسور به فلکه موتور آسانسور بستگی دارد، باید همیشه از سلامت این قطعه اطمینان کافی داشته باشید. در غیر این صورت مواقع زیادی ممکن است شاهد خرابی فلکه موتور آسانسور و عوارض ناشی از آن باشید. تعمیر و نگهداری منظم آسانسور یکی از مواردی است که در صورت انجام منظم و اصولی از بروز مشکلات این چنینی پیشگیری می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید