8 علت توقف آسانسور و راهکارهای کلیدی پیشگیری از آن

در این مقاله، ضمن بررسی دلایل عدم حرکت آسانسور، راهکارهای موثر برای نجات از این شرایط را معرفی کنیم.

علت توقف آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – توقف ناگهانی آسانسور و گیر افتادن در آن، یکی از اتفاقات ترسناکی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کند. به نظر شما علت اصلی توقف آسانسور چیست؟ عدم حرکت و خرابی آسانسور دلایل مختلفی دارد. اگر چه آسانسور تقریبا جزو یکی از مطمئن‌ترین وسایل حمل و نقل عمودی است؛ اما وقوع حوادثی این چنینی که ممکن است نسبت به عوامل مختلفی رخ دهد، اجتناب ناپذیر است.

حرکت نکردن و توقف آسانسور در یک طبقه به ویژه هنگامی که افراد سالمند و کودکان در آسانسور حضور دارند بسیار سخت‌تر است.

بنابراین مالکان ساختمان باید چاره‌ای برای این مسئله بیندیشند. به همین منظور قصد داریم در ادامه مقاله، ضمن بررسی دلایل عدم حرکت آسانسور، راهکارهای موثر برای نجات از این شرایط را معرفی کنیم.

دلایل توقف آسانسور

علت متوقف شدن آسانسور

در برخی از ساختمان‌ها، توقف و خرابی آسانسور به یک اتفاق تکراری و عادی برای ساکنین تبدیل شده است و این مسئله هر روز اوقات ساکنین را تلخ می‌کند. در حالی که شاید با اطلاع از دلیل توقف آسانسور، بهتر بتوانند این مسئله را حل کنند و از بروز هر گونه خطر و گیر افتادن درون آسانسور جلوگیری کنند.

آسانسورها مهمترین بخش ساختمان‌های امروزی هستند که علاوه بر ایجاد شرایط راحت برای رفت و آمد بین طبقات یک ساختمان، موجب صرفه جویی در زمان افراد شوند. بالابرها موجب افزایش زیبایی ساختمان‌ها نیز می‌شوند. بنابراین وجود آن‌ها در ساختمان الزامی است؛ به شرطی که کلیه مراحل نصب، تعمیر و نگهداری و استفاده از آن بر اساس استاندارد آسانسور انجام شود.

در غیر این صورت، عدم رعایت قوانین استفاده از آسانسور و بی توجهی به آن‌ها، چند علت اصلی توقف آسانسور خواهند بود. گیر کردن آسانسور بین طبقات معمولا به چند علت زیر رخ می‎دهد:

  1. استفاده نادرست از آسانسور توسط مسافران
  2. بروز اختلالات در برق ساختمان و یا قطع ناگهانی جریان برق
  3. نصب قطعات بی کیفیت در آسانسور
  4. خراب شدن قطعات آسانسور
  5. از کار افتادن سیستم کنترل آسانسور
  6. تعمیر و نگهداری غیر اصولی و نامنظم قطعات آسانسور
  7. خراب شدن درب آسانسور
  8. شرایط جوی

استفاده نادرست از آسانسور توسط مسافران

پیشتر گفتیم که علت توقف آسانسور متنوع و متفاوت است و فقط مشکلات خرابی قطعات و یا تعمیر و نگهداری غیر اصولی عامل ایستادن آسانسور بین طبقات نیستند. بلکه ساکنین ساختمان نیز ممکن است با انجام دادن برخی از موارد زیر موجب توقف کابین آسانسور شوند.

  • فشردن بیش از حد دکمه طبقات: برخی از مسافران تصور می‌کنند با فشار دادن همزمان چند دکمه و یا دکمه طبقه مورد نظر زودتر به مقصد می‌رسند و یا هنگام گیر افتادن در آسانسور می‌توانند با این کار خود را نجات دهند. در صورتی که این تصوری اشتباه است و به جز خرابی و توقف آسانسور نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.
  • حمل اجسام سنگین با آسانسور: همه آسانسورها نسبت به نوع خود دارای ظرفیت حمل استانداردی هستند که درون کابین آسانسور مشاهده می‌شود؛ اما بسیاری از افراد علاوه بر عدم توجه به این ظرفیت استاندارد، هنگام اسباب کشی و حمل اجسام سنگین مانند یخچال و… از آسانسور استفاده می‌کنند. این بی توجهی یکی از عوامل اصلی توقف آسانسور است. خوشبختانه در آسانسورهای جدید، سیستمی برای تشخیص بار اضافی درون کابین قرار دارد که در صورت تشخیص وجود بار اضافی در کابین، موجب توقف آن می‌شود و تا هنگام خروج بار اضافی از کابین، امکان حرکت آن وجود ندارد.

بروز اختلالات در برق ساختمان

برق و نیروی الکتریکی، عامل اصلی راه اندازی و حرکت آسانسورها است. بنابراین طبیعی است که قطع ناگهانی برق و یا بروز هر مشکلی در سیستم برق ساختمان نیز دیگر علت توقف آسانسور است. علاوه بر آن کلیه قطعات از طریق کابل و سیم به یکدیگر متصل هستند و فرمان بین آن‌ها از طریق کابل منتقل می‌شود. بنابراین قطع برق موجب قطع ارتباط قطعات آسانسور و در نتیجه متوقف شدن آن می‌شود.

نصب قطعات بی کیفیت در آسانسور

ایمنی وعملکرد مناسب در آسانسور، مهمترین عوامل رضایت مسافران هستند که باید به خوبی تامین شوند. توقف و خرابی مکرر آسانسور، تجربه‌ای ناخوشایند برای کلیه افراد است که در صورت نصب قطعات بی کیفیت، مسافران به صورت مداوم آن را تجربه خواهند کرد. بنابراین با نصب قطعات مرغوب در آسانسور، ضمن فراهم کردن شرایط رفت و آمد راحت با آسانسور، از بروز حوادث درون آن جلوگیری کنید.

خراب شدن قطعات آسانسور

آسانسورها متشکل از قطعات الکتریکی و مکانیکی زیاد با کاربردهای گوناگونی هستند. بنابراین عملکرد درست آسانسور، در گرو عملکرد درست قطعات آن است. بروز خرابی در برخی از قطعات آسانسور موجب سر و صدا و یا لرزش کابین آسانسور می‌شود. خرابی برخی از قطعات آسانسور مانند موتور و درب آسانسور نیز علت توقف آسانسور هستند.

اختلال در سیستم کنترل آسانسور

سیستم کنترل آسانسور، اصلی‌ترین بخش برای پیشگیری از بروز حوادث جدی در آسانسور است. ترمز آسانسور وظیفه انتقال پیام از سیستم کنترل به تابلو فرمان آسانسور را به عهده دارد. بنابراین در صورت خرابی این بخش از آسانسور، تابلو فرمان سیگنال‌های مورد نیاز از ترمز آسانسور را دریافت نخواهد کرد و آسانسور متوقف می‌شود.

تعمیر و نگهداری غیر اصولی آسانسور

عیب یابی مشکلات و تعمیر و نگهداری منظم و اصولی آسانسور برای حفظ ایمنی و راحتی کاربران آسانسور ضروری است. در واقع رفع مشکلات آسانسور، سرویس و نگهداری منظم و دوره‌ای و اصولی آسانسور نه تنها ایمنی را افزایش می دهد، بلکه اختلالات و تعمیرات پرهزینه را نیز به حداقل می رساند.

شما با سپردن تعمیر و نگهداری آسانسور ساختمان خود به تعمیرکاران حرفه‌ای، از دیگر علت توقف آسانسور که همان تعمیرو نگهداری غیر اصولی آسانسور است پیشگیری خواهید کرد. انجام بازرسی ادواری آسانسور توسط شرکت‌های مورد تائید سازمان استاندارد نیز از دیگر عوامل پیشگیری از متوقف شدن آسانسورها هستند.

خراب شدن درب آسانسور

شاید برای شما عجیب و غیر قابل باور باشد؛ اما عملکرد درب آسانسور تاثیر مستقیمی بر عملکرد کلی سیستم آسانسور دارد. هنگامی که درب آسانسور به راحتی و بدون اختلال بسته می‌شود، فرمان حرکت به پنل فرمان آسانسور صادر می‌شود. بنابراین هنگامی که درب آسانسور به هر دلیلی متوقف می‌شود، پنل فرمان نیز سیگنال حرکت را دریافت نمی‌کند و آسانسور متوقف می‌شود. بنابراین خرابی درب، نیز یک علت دیگر توقف آسانسور است که باید علت آن را پیگیری و رفع کنید.

شرایط جوی

تغییرات دمایی و رطوبت نیز دلیل دیگری برای حرکت نکردن آسانسورها هستند. به عنوان مثال افزایش دما باعث خرابی برخی از قطعات می‌شود. رطوبت بیش از حد و ورود آن به قطعات آسانسور نیز عامل دیگری برای خرابی آسانسور است که باید با تهمیداتی هوشمندانه از این معضل پیشگیری کرد.

مطالب مرتبط:

راهکارهای کلیدی رفع توقف ناگهانی آسانسور

روش‌های حل مشکل گیر کردن آسانسور بین طبقات آسانسور نسبت به علت توقف آسانسور متفاوت هستند. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات رایج توقف آسانسور به همراه علت بروز هر کدام می‌پردازیم.

علت توقف آسانسور راه حل
قطع برق بررسی منبع تامین برق ساختمان و سیستم برقی ساختمان توسط افراد متخصص
خرابی قطعات آسانسور پیدا کردن علت خرابی قطعات، رفع عامل خرابی و تعویض قطعات خراب با قطعات نو و باکیفیت
عدم تعمیر و نگهداری اصولی آسانسور انجام سرویس و نگهداری و بازرسی آسانسور توسط شرکت‌های دارای صلاحیت و متخصص
نصب و راه اندازی غیر اصولی مراجعه به شرکت‌ها و تعمیرکاران مورد تائید سازمان استاندارد برای نصب آسانسور
استفاده نادرست از آسانسور ارائه آموزش‌های مفید و استاندارد به مسافران

کلام پایانی

آسانسورها از جمله وسایل حمل و نقل عمودی در ساختمان‌ها هستند که ممکن است بر اساس عوامل مختلفی متوقف شوند. به منظور جلوگیری از حرکت نکردن آسانسور و وقوع حوادث ناگوار، آسانسورها باید به طور مرتب از نظر سلامت و عملکرد قطعات بررسی شوند و تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز اصولی و منظم باشد. علاوه بر آن، آسانسورها باید به تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته مجهز باشند تا توقف و خطرات درون آن‌ها کاهش یابد.

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر بررسی چند علت توقف آسانسور، راهکارهای موثر برای رفع این مشکل را معرفی کنیم. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله، بتوانید بهترین راه حل پیشگیری و رفع توقف آسانسور را پیدا کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید