پله برقی اسپیرال یا مارپیچی؛ شاهکار مهندسی نوین!

در ادامه این مطلب می‌توانید با پله برقی مارپیچی و ساختار، ظاهر و عملکرد آن به طور کامل آشنا شوید.

پله برقی اسپیرال

بهار آزادی، کابین نیوز – پله برقی اسپیرال یا منحنی یکی از انواع پله برقی‌ها است که ظاهر آن به صورت مارپیچی و گرد است؛ اما از نظر عملکرد مشابه سایر پله برقی‌ها است. در واقع انواع پله برقی‌ها دارای مکانیزم یکسانی هستند؛ اما پله برقی گرد برای نصب در مکان‌هایی که ظاهر پله برقی اهمیت بالایی دارد نصب می‌شود. تفاوت اصلی پله برقی منحنی با پله برقی ساده، مسیر حرکت است. در ادامه این مطلب می‌توانید با پله برقی مارپیچی و ساختار، ظاهر و عملکرد آن به طور کامل آشنا شوید.

پله برقی اسپیرال چیست؟

پله برقی منحنی یکی از انواع تجهیزات حمل و نقل عمودی است که دارای ساختاری گرد و منحنی است و نقش مهمی در جابجایی راحت افراد دارد. با توجه جذابیت ظاهری بالای این پله، کاربرد آن بیشتر در مکان‌هایی مانند ساختمان‌های تجاری، مراکز خرید، ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها، و سایر مکان‌هایی که نیاز به حمل و نقل عمودی دارند است. مکانیزم این نوع پله نیز به صورت اتوماتیک است.

مشخصات پله برقی اسپیرال

مهمترین مشخصه این نوع پله برقی، ظاهر منحنی و گرد آن است که باعث تمایز آن از سایر پله برقی‌ها می‌شود. در جدول زیر می‌توانید با مشخصات دیگر پله برقی منحنی آشنا شوید.

ویژگی توضیحات
ظاهر جذاب و زیبا منحنی، گرد، مارپیچی و با ظاهری منحصربفرد
مکانیزم اتوماتیک
صرفه جویی در فضا نیاز به فضای کمتر به علت ساختار منحنی و گرد
امکان نصب در فضاهای محدود قابلیت نصب در فضاهایی با مساحت کم به علت صرفه جویی در فضا
ایمنی بالا مجهز به سنسورهای حرکت و قفل‌های ایمنی جهت پیشگیری از حوادث احتمالی
مناسب برای افراد معلول و ناتوان تسهیل رفت و آمد افراد معلول و ناتوان با استفاده از این نوع پله
کاربری ساختمان‌های بالای 4 طبقه از اعم از مراکز تجاری، پاساژها، ایستگاه‌های مترو فرودگاه‌ها
سرعت دارای سرعت بالا در جابجایی افراد بین طبقات مختلف
فواصل زمانی تعمیر و نگهداری نیاز به تعمیر و نگهداری اصولی و حرفه‌ای و در فواصل زمانی منظم

مراحل نصب پله برقی منحنی

تمامی تجهیزاتی که دارای کاربرد فروان هستند و به نوعی با جان افراد سر و کار دارند باید به درستی و اصولی و توسط افراد متخصص و حرفه‌ای نصب شوند. به این ترتیب ایمنی استفاده کنندگان از این تجهیزات تضمین می‌شود. بنابراین رعایت کلیه اصول و قوانین جهت نصب پله برقی اسپیرال نیز ضروری است. در ادامه به بررسی 6 مرحله نصب پله برقی منحنی بر اساس استاندارد می‌پردازیم.

  1. در نظر گرفتن فضای نصب
  2. طراحی اصولی پله برقی
  3. نصب تخصصی و حرفه‌ای
  4. بررسی وضعیت پله برقی
  5. آموزش استفاده صحیح به مسافران
  6. سرویس و نگهداری منظم و ارائه خدمات پس از فروش

در نظر گرفتن فضای نصب

بررسی محل نصب پله برقی پیش از مراحل طراحی و نصب الزامی است. به همین منظور باید متخصصین محل نصب را از نظر مساحت، ارتفاع، فضای لازم برای نصب و یا مشکلات فیزیکی و موانع مورد بررسی قرار دهند.

طراحی اصولی پله برقی

در مرحله دوم نصب پله برقی منحنی، باید طراحی این پله برقی توسط مهندسین و متخصصین انجام شود. این طراحی باید به صورت تخصصی و بر اساس استانداردهای آسانسور و پله برقی باشد.

نصب تخصصی و حرفه‌ای

مرحله نصب پله برقی اسپیرال پس از طراحی ساختار آن است. به منظور اطمینان از نصب صحیح و اصولی این نوع پله برقی، باید نصب کلیه قطعات آن توسط افراد متخصص و به درستی انجام شود.

بررسی وضعیت پله برقی

برای اطمینان از عملکرد پله برقی باید پس از نصب آن، دستگاه به صورت کامل بررسی و چک شود. با این بررسی، اطمینان کافی از عملکرد، ایمنی، سرعت و حرکت پله برقی حاصل می‌شود.

آموزش استفاده صحیح به مسافران

در صورتی که مسافران و افرادی که از پله برقی استفاده می‌کنند به خوبی از عملکرد آن اطلاع نداشته باشند، ممکن است حوادث غیر قابل جبرانی را تجربه کنند. به همین علت ضروری است که نحوه استفاده صحیح از این دستگاه به آن‌ها آموزش داده شود.

سرویس و نگهداری منظم و ارائه خدمات پس از فروش

تمامی دستگاه‌ها به تعمیر و نگهداری دوره‌ای نیاز دارند، آسانسور و پله برقی نیز به علت کاربرد زیاد باید به صورت دوره‌ای و منظم تعمیر و نگهداری شوند. این کار نیز باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود.

مطالب مرتبط:

قیمت پله برقی مارپیچی

نرخ پله برقی گرد به مراتب بیشتر از سایر پله برقی‌ها است و آن هم به علت مزایای این نوع پله برقی است. طراحی و ظاهر پله برقی منحنی، صرفه جویی در فضا و امکان سفارشی سازی، 3 عامل اصلی و تعیین کننده قیمت پله برقی اسپیرال هستند. در ادامه دیگر عوامل موثر بر قیمت این نوع پله برقی را نیز بررسی می‌کنیم.

چه عواملی بر قیمت پله برقی گرد موثر هستند؟

قیمت پله برقی گرد تحت تاثیر عوامل زیر متغیر است.

  • اندازه و ظرفیت
  • امکانات پله
  • برند پله برقی
  • ساختار پله برقی
  • شرایط نصب و خدمات پس از فروش
  • مکان نصب پله

اندازه و ظرفیت

پله‌ها نسبت به اندازه و ظرفیت خود می‌توانند تعداد افراد مشخصی را جابجا کنند و به همین نسبت در مناطق مختلفی کاربرد دارند. قیمت پله برقی اسپیرال در اندازه و ظرفیت بالاتر از پله برقی‌هایی با ظرفیت کمتر بیشتر است.

امکانات پله

برخی از امکانات اعم از سیستم‌های ایمنی، پنل‌های کنترل، نورپردازی و… جزو امکانات اضافی پله برقی‌های مارپیچی محسوب می‌شوند و در صورت وجود، باعث افزایش قیمت پله برقی گرد می‌شوند.

برند پله برقی

کیفیت پله برقی، تحت تاثیر مستقیم برند سازنده آن است. بنابراین طبیعی است که پله برقی‌های تولیدی توسط برندهای مطرح، قیمت بالاتری داشته باشند.

ساختار پله برقی

منظور از ساختار پله برقیريال قطعات سازنده آن است. قیمت پله برقی اسپیرال با مواد مرغوب و دارای مقاومت بالا طبیعتا بسیار بیشتر است.

شرایط نصب و خدمات پس از فروش

یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه پله برقی گرد، شرایط نصب و خدمات پس از فروش است که نسبت به شرکت ارائه دهنده خدمات متفاوت است.

مکان نصب پله

محل نصب پله برقی اسپیرال نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است. در صورتی که این نوع پله در مکانی ناهموار و سخت نصب شود، قیمت بالاتری دارد.

تاثیرات پله برقی اسپیرال بر زیبایی شهر

شما معمولا پله برقی اسپیرال را در مکان‌هایی که زیبایی اهمیت بالایی دارد و یا محدودیت فضایی هست بیشتر مشاهده می‌کنید. زیرا علاوه بر صرفه جویی در فضا، زیبایی مکان‌هایی که این نوع پله برقی در آن‌ها نصب می‌شود را دو چندان می‌کنند.

جمع بندی

لازم به ذکر است که بر اساس مقررات ملی اجرای پله فرار برای ساختمان های با بیشتر از چهار طبقه الزامی است. ضوابط پله فرار تمامی مشخصات این راه پله همچون عرض، ارتفاع پله، جنس کف پله ها، ارتفاع نرده، محل اجرا، شرایط روشنایی، درب راه پله و … را تعیین نموده که باید در طراحی و اجرای آن مدنظر قرار گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید