لیست قطعات اساسی آسانسور

با مطالعه لیست قطعات اساسی آسانسور می‌توانید به انتخاب دقیق قطعات آسانسور بپردازید.

lift parts

آسانسور شامل اجزا مختلفی است که برای یک هدف واحد یعنی جابجایی افراد در بین طبقات به طور هماهنگ کار می‌کنند. قطعات آسانسور شامل قطعات اساسی آسانسور و سایر قطعات هستند. برخی از قطعات آسانسور شامل قطعات وابسته به درب و ریل، قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی می باشد. اگر بخواهیم درباره تمام اجزا و قطعات آسانسور صحبت کنیم واقعا در یک مقاله نمی‌گنجد؛ اما می‌توان به خوبی به بررسی قطعات اساسی آسانسور پرداخت. تقریبا 80 در صد از هزینه آسانسور مربوط به 5 قطعات اساسی آسانسور موتور، تابلو فرمان، درب، کابین و ریل می باشد بپردازیم. استفاده از قطعات با کیفیت باعث کاهش احتمال خرابی آسانسور می‌شود که به همین منظور استفاده از قطعات مناسب در نصب و راه اندازی آسانسور امری بسیار ضروری و مهم می‌باشد.

موتور

موتور یکی از قطعات اساسی آسانسور و قلب آسانسور است. قطعه‌ای بسیار مهم در آسانسور که بیشتر اوقات نیرو لازم برای جابجایی کابین را تامین می‌کند. البته در آسانسورهایی که از موتور کششی استفاده می‌کنند بخشی از تامین نیرو به عهده وزن کادر وزنه می‌باشد. در حالت کلی انواع موتور آسانسور به دو نوع موتور گیربکس و موتور گیرلس تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

موتور گیربکس

در ابتدا به ذکر قطعات تشکیل دهنده موتور گیربکس که شامل موارد زیر است می‌پردازیم.

  • موتور الکتریکی
  • فلکه گیربکس
  • گیربکس
  • ترمز الکتریکی

توان تولید شده توسط موتور الکتریکی از طریق گیربکس به سرعت مورد نیاز برای حرکت کابین تبدیل شده که در نهایت باسرعت بالا به شافت وارد شده و باسرعت پایین از آن خارج شده و به فلکه گیربکس منتقل می شود ترمز الکتریکی هم بر روی موتور وظیفه مشخص خود را انجام می دهد. گیربکس در موتور آسانسور عامل بهینه سازی در انتقال توان تولید شده در موتور الکتریکی می باشد.

lift parts

موتور گیرلس

همینطور که از اسمش معلوم است این نوع از موتور آسانسور فاقد گیربکس می باشد. موتور گیرلس خود به دو نوع MRL ,MR  تقسیم بندی می‌شود.

بدون موتورخانه

نوعی از موتور آسانسور هست که به دلیل  کوچکی ابعاد ساخت نیازی به موتور خانه ندارد  که به خودی خود خیلی در زمینه کاهش هزینه ساخت آسانسور کمک کننده می‌باشد همچنین در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی واقعا خوب کار کرده است.  در حالت کلی از 15 سال گذشته بعد از ورودش توانسته جایگزینی مناسب برای موتور های گیربکس در بازار شود.

موتورخانه

تفاوتش با مورد قبلی داشتن موتورخانه می باشد که در واقع محل قرار گیری تابلو فرمان و متعلقات دیگر آسانسور می باشد.

تابلو فرمان

این قطعه نیز از جمله قطعات اساسی آسانسور است، جعبه فرمان و جعبه کنترل آسانسور نیز نام‌های دیگری است که به این قطعه اصلی آسانسور گفته می‌شود. تابلو فرمان یک قطعه در آسانسور است که با وجود برخورد کردن زیاد با آن تقریبا کسی از وظیفه آن خبری ندارد. اگر بخواهید درباره وظایف این قطعه بدانید باید بگوییم عملکرد آسانسور از لحظه استفاده شما از شستی آسانسور تا لحظه خروج از کابین به عهده تابلو فرمان است.

  • کنترل سرعت موتور آسانسور: حتما در زمان جابجایی با آسانسور این سوال را از خودتان می‌پرسید که آیا واقعا آسانسور در حال حرکت است؟ یا در زمانی توقف آسانسور، زیاد متوجه کاهش سرعت کابین نمی‌شوید. این موارد به علت تنظیم سرعت موتور آسانسور توسط تابلو فرمان است.
  • تحلیل اطلاعات دریافتی از کابین: شما در زمان فشردن هر کدام از دکمه‌های موجود در شستی آسانسور، فقط باعث انتقال یک جریان الکتریکی به تابلو فرمان می‌شوید. در این شرایط تحلیل اصلی درباره عملکرد آن کلید صورت می‌گیرد و هدف شما که برای مثال رفتن به طبقه همکف می باشد را عملی می‌کند.
  •  فرمان دهی به قطعات الکتریکی مختلف در آسانسور: شما در زمان توقف آسانسور فرمانی برای ایست نمی‌هید، بلکه این تابلو فرمان می‌باشد که خود وظیفه اعمال دستور را بر عهده دارد.

درب ها در آسانسور

در آسانسور، درب نیز از دیگر قطعات اساسی آسانسور است، این قطعه شامل درب طبقه و درب کابین می‌شوند که هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ زیبایی در هنگام نصب آسانسور از اهمیت به خصوصی برخوردارند و نیاز به دقت فراوان درهنگام نصب دارند. محل نصب درب طبقه همانطور که از اسمش پیدا است در ورودی هر طبقه می‌باشد. مکان قرار گرفتن و نصب کابین نیز بر روی درب طبقات است، این درب به همراه کابین در بین طبقات جابجا می‌شود. انواع مختلف درب آسانسور در ادامه بررسی می‌شوند.

درب طبقه: شامل درب لولایی و درب اتوماتیک است.

لولایی: دربی است که کاربر آسانسور در هنگام ورود و استفاده از آسانسور با دست درب را باز کند. درب اتوماتیک دربی است که بدون دخالت و کمک افراد باز و بسته می‌شود. درب اتوماتیک خود به دو نوع تلسکوپی و سانترال تقسیم بندی می‌شود. درب تلسکوپی در واقع از سمت راست یا چپ به تشخیص نصاب آسانسور باز و بسته می‌شود و درب سانترال از وسط باز می‌شود.

درب لولایی قطعه خاصی ندارد ولی درب اتوماتیک شامل موارد زیر است.

  • چارچوب
  • لته‌ها
  • سیل درب
  • کنتاکت
  • کفشک‌ها

البته درب کابین نیز خود به دو دسته درب تلسکوپی و سانترال تقسیم بندی می‌شود. از درب لولایی برای درب کابین استفاده نمی‌شود، زیرا در هنگام باز و بسته شدن خیلی از فضای داخل کابین استفاده می‌کند.

درب سانترال نسبت به درب تلسکوپی دارای مزایای بسیار زیادی است. زیرا هم زمان باز و بسته شدن آن نسبت به درب تلسکوپی کمتر است هم با امکان قرینه سازی که به کابین می‌دهد باعث می‌شود که بتوانیم زیبایی‌های بیشتری را به ساختمان بدهیم.

lift parts

کابین آسانسور

محفظه‌ای  استوانه‌ای شکل معمولا با قاعده مستطیل که بیشتر زیبایی آسانسور را شامل می‌شود. زیبایی در طراحی کابین آسانسور بسیار مهم است چرا که قطعا برای چند ثانیه، مسافران داخل کابین  مجبور به نگاه کردن به اطراف خودشان می‌شوند. بنابراین شما باید برای جلب رضایت مسافران علاوه بر کیفیت کابین آسانسور، زیبایی آن را نیز مد نظر قرار دهید.

یوک کابین

قطعه مذکور نیز یکی دیگر از قطعات اساسی آسانسور است که به عنوان قسمت حیاتی کابین آسانسور به شمار می‌رود. این قطعه مانند یک قاب وظیفه نگهداری کابین آسانسور را به عهده دارد. ترمز ایمنی، سیم بکسل و کفشک‌ها بر روی یوک کابین که در واقع مرکز ثقل کابین می‌باشد سوار می‌شوند. در برخی از مکان‌ها مانند مراکز خرید شما کابین‌های شیشه‌ای را مشاهده می‌کنید. نکته قابل توجه در این نوع از کابین‌ها ضخامت شیشه به کار رفته می‌باشد که بیشتر از 10 میلی متر است.

ریل در آسانسور

اولین مرحله در نصب آسانسور نصب ریل و درب آسانسور می‌باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، نصب نادرست ریل باعث یکطرفه شدن کابین آسانسور می‌شود و این طرز فکر را برای مسافران به وجود می‌آورد که کابین سقوط می‌کند. حال آنکه احتمال سقوط آزاد کابین آسانسور بسیار پایین می‌باشد و می‌شود گفت اصلا اتفاق نمی‌افتد.

سخن پایانی 

شناخت کامل قطعات اساسی آسانسور بهترین راه برای درک درست عمکلرد آسانسور و قطعات آن و وظایف آن‌ها می‌باشد. این قطعات بیشترین عملکرد و وظایف آسانسور را به عهده دارند. بنابراین ضروری است که به خوبی نسبت به آن‌ها شناخت پیدا کنید. در این مقاله کارشناسان کابین نیوز سعی کردند با بیان ساده به بررسی قطعات اصلی آسانسور بپردازند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر