بررسی تخصصی انواع ریل آسانسور و کاربرد آنها

انواع ریل آسانسور بر اساس سرعت، ارتفاع، ظرفیت و برند ریل طبقه بندی می‌شوند. در این مقاله انواع ریل آسانسور از جهات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نعیمه گلی، کابین نیوز – نصب ریل آسانسور در مراحل اولیه انجام می‌شود، به همین علت این قطعه یکی از مهمترین قطعات محسوب می‌شود. به همین علت در کلیه مراحل تولید، خرید و نصب این قطعه باید دقت کافی داشته باشید. انواع ریل آسانسور بر اساس سرعت، ارتفاع، ظرفیت و برند ریل طبقه بندی می‌شوند.

عملکرد این قطعه بر عملکرد و امنیت کلی آسانسور تاثیر گذار است، به همین علت هر نوع اشکال در عملکرد ریل آسانسور موجب بروز اختلال در عملکرد آسانسور می‌شود. به این ترتیب شناخت درست ریل آسانسور و انتخاب صحیح آن‌ها می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد. این مقاله را جهت آشنایی بیشتر شما با ریل اسانسور و انواع آن و نقش آن‌ها در عملکرد آسانسور تهیه کرده‌ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

ریل آسانسور چیست؟

ریل اسانسور که با نام ریل راهنمای آسانسور نیز شناخته می‌شود یکی از قطعات آسانسور است که کار هدایت و کنترل آسانسور را به عهده دارد. محل قرارگیری این قطعه درون چاه آسانسور است که جابجایی صحیح کابین آسانسور در چاه را کنترل می‌کند.

در ادامه می‌توانید مشخصات ریل آسانسور را مشاهده کنید. این مشخصات در انواع ریل آسانسور مشابه است.

  • محل نصب ریل آسانسور: دیواره چاه آسانسور
  • وظیفه: هدایت و حرکت کابین در چاه آسانسور
  • جنس ریل آسانسور: آلومینیوم یا فولاد
  • طول ریل: متغیر نسبت به ارتفاع چاه و تعداد توقف‌ها
  • ابزارهای مورد نیاز نصب: پیچ و مهره
  • سطح ریل: صاف

لازم به ذکر است که به علت سطح صاف ریل آسانسور، حرکت کابین در چاه آسانسور به صورت کاملا صاف و بدون صدا انجام می‌شود. همچنین ساختار ریل اسانسور به گونه‌ای است که لغزش و تکان‌های آسانسور را به حداقل می‌رساند. در ادامه مطلب انواع ریل آسانسور از جهات مختلف را بررسی می‌کنیم.

انواع ریل آسانسور

ریل آسانسور یا همان ریل راهنما با توجه به فاکتورهای خاصی دسته بندی می‌شوند. به طور کلی ریل‌ها به 5 دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است.

  • ریل آسانسور خطی
  • ریل آسانسور هیدرولیک
  • ریل آسانسور تسمه ای
  • ریل آسانسور پیچشی
  • ریل آسانسور mf

ریل آسانسور خطی

ریل آسانسور خطی یکی از انواع ریل راهنما آسانسور است که در آسانسورهای خطی استفاده می‌شود. در این نوع آسانسور، کابین آسانسور به صورت خطی بین طبقات حرکت می‌کند. ریل آسانسور خطی معمولاً بر روی دو ستون عمودی یا دیوارها نصب می‌شود.

ریل آسانسور هیدرولیک

همانطور که از اسم این ریل مشخص است از این نوع برای آسانسور هیدرولیک استفاده می‌شود. آسانسورهای هیدرولیک از نیروی هیدرولیک برای حرکت استفاده می‌کنند. ریل‌های هیدرولیک معمولاً دارای سطح صاف بوده و جنس آن‌ها فولاد است.

آن‌ها بر روی تیرهای فولادی نصب می‌شوند و بر روی آن‌ها قطعات آسانسور مانند کابین و نازل هیدرولیک قرار می‌گیرند.

ریل آسانسور تسمه ای

ریل اسانسور تسمه‌ای یک نوع ریل است که در آسانسورهای تسمه‌ای استفاده می‌شود. در این نوع آسانسور، حرکت آسانسور به وسیله یک تسمه به صورت عمودی انجام می‌شود. ریل آسانسور تسمه‌ای معمولاً بر روی دو ستون عمودی یا دیوارها نصب می‌شود و تسمه بین طبقات حرکت می‌کند.

مزایای استفاده از ریل راهنما آسانسور تسمه‌ای عبارتند از:

  • سرعت حرکت بالا
  • صدای کمتر در حین حرکت
  • عدم نیاز به روغن‌کاری مداوم

ریل آسانسور پیچشی

در ریل آسانسور پیچشی سیم‌های آسانسور به صورت پیچشی بر روی ریل قرار گرفته و برای آسانسورهای باربری کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا با استفاده از پیچش‌ها، آسانسور قادر به حرکت دقیق و پایدار در ارتفاعات است.

همچنین، ریل اسانسور پیچشی از مقاومت و کیفیت بالا برخوردار بوده که برای تحمل وزن بار و حفظ ایمنی کاربران بسیار مهم است.

ریل آسانسور mf

ریل آسانسورMF که به صورت شاخه‌های 5 متری و مناسب برای آسانسورهایی با سرعت 1.6 متر بر ثانیه عرضه می‌شود و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین ریل‌های راهنمای آسانسور ساخت چین شناخته می‌شود.

این نوع ریل‌ها برای استفاده در آسانسورهای متوسط و بزرگ مناسب هستند و به دلیل کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی، در بازار بسیار محبوب هستند.

اگر بخواهیم کمی دقیق تر به انواع ریل نگاه کنیم می‌توانیم آن‌ها را براساس استانداردهای ISO 7465 و ابعاد و کاربردشان نیز طبقه بندی نمود. در ادامه به توضیح مختصر موارد گفته شده می‌پردازیم.

معنی پسوندهای ریل چیست؟

  • پسوند A: نشان دهنده انواع ریل آسانسور تولید شده به روش کشش سرد
  • پسوند B: جهت مشخص کردن ریل تولید شده به روش ماشین کاری
  • پسوند BE: برای مشخص کردن ریل تولید شده به روش ماشین کاری با سرعت بالا

بررسی انواع ریل آسانسور

انواع ریل اسانسور بسته به موارد زیر متفاوت هستند. در ادامه مطلب با انواع ریل آسانسور به صورت جداگانه آشنا خواهید شد.

  • استاندارد ISO 7465
  • ابعاد و اندازه
  • کاربری
  • نوع ساخت

انواع ریل آسانسور مطابق با استاندارد ISO 7465

مطابق با استاندارد ISO 7465، انواع ریل آسانسور شامل موارد زیر هستند.

  • ریل های کشش سرد با پسوند A
  • ریل ماشین کاری با پسوند B
  • ریل ماشین کاری سرعت بالا با پسوند BE
  • ریل T9
  • ریل T16

ریل نورد سرد با پسوند A

همانطور که گفتیم یکی از انواع ریل آسانسور، ریل نورد سرد با پسوند A است. به طور کلی ریل‌های آسانسور به دو صورت سرد و گرم ساخته می‌شوند. ریل‌های T9 و T5 از نوع ریل گرم و ریل‌های T16 و T125 نیز از نوع ریل‌های سرد هستند. این موارد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

ریل ماشین کاری با پسوند B

ریل‌هایی که به صورت ماشین کاری ساخته می‌شوند ریل‌های نوع B هستند. عملیات ساخت این نوع ریل همانند سایر ریل‌هاست. با این تفاوت که پس از انجام مراحل ساخت به منظور افزایش سطح صافی و صیقلی بودن ریل، ریل‌ها ماشین کاری می‌شوند.

ریل ماشین کاری سرعت بالا با پسوند BE

ریل‌های ماشین کاری با سرعت بالا نیز یکی دیگر از دسته بندی‌های پر فروش موجود در بازار هستند که بر مبنای کشش سرد تولید می‌شوند. در آسانسورهایی که سرعت بالایی دارند، قطعات باید با دقت بالایی انتخاب شوند.

در غیر این صورت می‌تواند سبب ایجاد مشکل در عملکرد کلی دستگاه و تاب برداشتن ریل شود. کفشک‌ها، ریل و همینطور الکتروموتور باید کاملا به صورت هماهنگ با یکدیگر انتخاب شوند.

ریل آسانسور T9

این نوع از انواع ریل آسانسور در سیستم آسانسور، ساختمان‌هایی با ۱۰ طبقه و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا جهت ارتقاء سطح کیفی، این ریل‌ها را به روش نورد سرد تولید می‌کنند.

به هر حال استفاده از ریل‌ها، بسته به نوع متریال و کیفیت ساخت آن‌ها، دستخوش تغییرات گوناگونی خواهد شد. هرچه مقاومت ریل بالاتر باشد، توان و تحمل آن در برابر فشار نیز بیشتر خواهد بود.

ریل آسانسور T16

این نوع از ریل‌ها توسط برندهای معتبر در بازار عرضه شده و یکی دیگر از انواع ریل آسانسور پر فروش در بازار است. در آسانسورهایی با ظرفیت بین 8 تا 12 نفر، از ریل‌های T16 استفاده می‌کنند که استانداردترین و بهترین گزینه است.

در برخی موارد ظرفیت آسانسور از 12 نفر بیشتر است، در این صورت از ریل T16 برای وزنه‌ی روی قاب، و از ریل T125 برای کابین استفاده می‌شود.

انواع ریل آسانسور براساس ابعاد و کاربرد

ریل‌های آسانسور بر اساس ابعاد و کاربرد شامل موارد زیر هستند.

  • ریل آسانسور T45 و T50
  • ریل آسانسور T9
  • ریل آسانسور T16
  • ریل آسانسور T125

ریل آسانسور T45 و T50

از این نوع ریل‌ها در آسانسورهایی که ارتفاع چاه آن‌ها کمتر از ۲۰ متر است به عنوان ریل راهنمای وزنه استفاده می‌کنند. علاوه بر این در آسانسورهایی با ظرفیت حداکثر ۸ نفر و سرعت حداکثر ۱ متر بر ثانیه کاربرد دارند.

ریل آسانسور T9

کاربرد این ریل‌ها تا ارتفاع چاه آسانسور کمتر از ۳۰ متر به عنوان ریل راهنمای کابین آسانسور است. از این نوع ریل‌ها در آسانسورهایی با ظرفیت حداکثر ۸ نفر و سرعت ۱.۲ متر بر ثانیه استفاده می‌کنند.

ریل آسانسور T16

از این نوع ریل‌ها تا ارتفاع چاه آسانسور بین ۳۰ تا ۵۰ متر به عنوان ریل راهنمای کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر ۱۰۰۰ کیلوگرم و سرعت حداکثر ۱.۶ متر بر ثانیه استفاده می‌کنند.

ریل آسانسور T125

کاربرد این ریل‌ها تا ارتفاع چاه آسانسور بیش از ۵۰ متر به عنوان ریل راهنمای کابین آسانسور است. از این نوع ریل‌ها در آسانسورهایی با ظرفیت بالای ۱۰۰۰ کیلوگرم و سرعت بیش از ۱.۶ متر بر ثانیه استفاده می‌کنند.

با مرور مطالب گفته شده به این نکته پی می بریم که در هنگام انتخاب ریل آسانسور باید مواردی همچون ظرفیت، سرعت و ارتفاع آسانسور را در نظر بگیریم.

ویژگی های بهترین ریل آسانسور

بهترین ریل آسانسور برای شما ریلی است که با خصوصیات ساختمان، آسانسور و بودجه‌ی شما هماهنگی داشته باشد؛ اما باز هم در هنگام خرید ریل باید به ویژگی‌های آن توجه کنید. ویژگی‌های ریل آسانسور با کیفیت عبارتند از:

  • داشتن استاندارد CE اروپا و مواد اولیه مطابق با آن
  • سابقه و رزومه‌ی شرکت سازنده، که هرچه این سابقه بیشتر باشد، کیفیت و قیمت ریل آسانسور نیز بیشتر خواهد بود
    امکان ارتقاء و تغییر ریل و همچنین سازگار بودن آن با توسعه‌های احتمالی سیستم آسانسور در آینده
  • قیمت مناسب در عین بهره مندی از کیفیت بالا
  • تناسب ریل با ظرفیت، سرعت و ارتفاع آسانسور
  • بالاتر بودن کیفیت ریل کابین نسبت به کیفیت ریل وزنه تعادل آسانسور
  • استاندارد بودن طول ریل( حداقل ۵ متر)

بررسی طول و ابعاد ریل آسانسور

طول یکی از مشخصات ریل آسانسور است که معمولا به نوع آسانسور بستگی دارد. اما رایج ترین ریل آسانسور موجود در بازار طولی حدود ۵ متر دارد که مخصوص آسانسورهایی با حداکثر سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه است.

در صورتی که نیاز به نصب آسانسور با سرعت بیش از ۱.۶ متر بر ثانیه دارید، بهتر است که از ریل‌هایی که دارای طول ۳ متر هستند استفاده کنید. معمولا قیمت ریل آسانسور با طول ۳ متر از ریل‌های معمولی بیشتر است. از دلایل تولید ریل‌ها در طول‌های ۳ و ۵ متر می‌توان به افزایش سهولت کنترل ظاهری آن، اشاره کرد.

این مورد به تشخیص عیوبی مانند شکستگی و تاب خوردگی نیز کمک خواهد کرد. همچنین شما می توانید جدول مشخصات ریل ها شامل نوع ریل، ضخامت، ابعاد و وزن ریل ها را در مقاله‌ی تفاوت ریل نورد سرد و گرم آسانسور مطالعه کنید.

بررسی مشخصات و معرفی ریل مارازی ایتالیا

یکی از بهترین برندهای مطرح ریل آسانسور ، ریل آسانسور مارازی ایتالیا است. این ریل در بازار کشور به عنوان یک ریل آسانسور با کیفیت و مرغوب شناخته می‌شود و در بسیاری از پروژه‌های انبوه سازی از این ریل استفاد می‌شود.

ریل آسانسور مارازی T9 به لحاظ کیفیت و کارایی جزء بهترین ریل‌های موجود در کشور محسوب می‌شود. این ریل دارای گواهینامه بین المللی ریل آسانسور ISO 7465 و منطبق با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است.

از ویژگی‌های بارز این ریل آسانسور می‌توان به استحکام آن در برابر ضربه، مقاومت در برابر انحراف و کجی در زمان حمل نقل و جنس مرغوب آلیاژ فولاد آن اشاره کرد.

همچنین این ریل در برابر هر گونه سایش و ساییدگی خط ترمز اضطراری آسانسور(پاراشوت) مقاوم است و برای آسانسورهایی با ظرفیت ۱۰ نفر و کمتر از ۱۵ توقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشور تولید کننده

ایتالیا
برند ریل

مارازی

روش ساخت

کشش گرم و سرد
اندازه ریل

T9

ارتفاع هر شاخه

5 متر
ظرفیت آسانسور

6 و 8 و 9 نفره

سرعت آسانسور

حداکثر 1.6 متر بر ثانیه
تعداد توقف

حداکثر 10 توقف

حداقل مقاومت

370 نیوتن بر متر مربع
حداکثر مقاومت

520 نیوتن بر متر مربع

4 علت استفاده از انواع ریل آسانسور

4 علت اصلی استفاده از انواع ریل آسانسور شامل موارد زیر است.

  • به حداقل رساندن حرکت افقی کابین
  • امکان متوقف کردن کابین در صورت فعال شدن مکانیزم ترمز ایمنی(پاراشوت)
  • هدایت کابین آسانسور و وزنه تعادل در حرکت عمودی
  • مقاومت در برابر نیروهای خارج از مرکز که باعث نوسانات کابین شده است

3 نکته انتخاب ریل راهنما

گفتیم که عمکرد انواع ریل آسانسور بر کیفیت کابین و وزنه تعادل آسانسور تاثیر زیادی دارد. بنابراین باید هنگام انتخاب این قطعه، کابین و ریل آسانسور را مد نظر قرار داد. لذا توجه به 3 نکته زیر در زمان انتخاب انواع ریل آسانسور ضروری است.

  • سرعت آسانسور
  • ظرفیت آسانسور
  • ارتفاع چاه آسانسور

همانطور که اطلاع دارید آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است، شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر لیست انواع قطعات آسانسور را بررسی نمایید. هر قطعه آسانسور در مرحله‌ای خاص از نصب، راه اندازی و سرویس آسانسور نصب می‌شود.

2 روش تولید ریل راهنما

تولید انواع ریل آسانسور بر اساس استانداردهای بین المللی و به دو روش انجام می‌شود.

1)ساخت ریل  به روش کشش سرد

2)ساخت ریل به روش ماشین کاری

مراحل تولید ریل آسانسور کدامند؟

ریل آسانسور در دو مرحله زیر تشکیل می‌شود.

  • در مرحله اول شمش فولادی به وسیله نورد به صورت سپری در می‌آید.
  • در مرحله دوم با یکی از روش‌های ماشین کاری یا کشش سرد محصول نهایی شکل می‌گیرد.

با توجه به این مطلب درمی‌یابیم که اکثریت افراد درباره روند تولید انواع ریل آسانسور در اشتباه هستند. زیرا گمان می‌کنند ریل‌ها در دو دسته گرم و سرد دسته بندی می‌شوند. روش متفاوت با کشش سرد لزوما مربوط به حرارت نمی‌باشد. زیرا روش کشش سرد و استفاده از حرارت دارای 3 وجه اشتراک زیر هستند.

  • دو روش کشش سرد و ماشین کاری جزوی از مرحله‌ی پرداخت هستند
  • دمای انجام هر دو روش، دمای محیط است
  • استفاده از پایه پروفیل T شکل برای هر دو روش

در صورتی که برای شما سوال پیش آمده که کدام روش بر دیگری ارجحیت دارد باید بدانید که پاسخ به این سوال ساده نیست. زیرا عوامل زیر در انتخاب بهترین روش تولید ریل آسانسور موثر هستند.

  • شرایط هر آسانسور
  • طول مسیر
  • سرعت ریل

Types of elevator rails

معرفی 5 برند ریل آسانسور

ریل آسانسور شامل 5 نوع زیر است.

  • مارازی ایتالیا
  • ریل مونته فرو ایتالیا طرح قدیم و طرح جدید
  • ریل سوپر ساورا اسپانیا
  • آیگون و فالکون تریکه
  • ریل مونته فرو چین

کلام آخر

ریل آسانسور یکی از مهم‌ترین قطعات آسانسور است که نقش ویژه‌ای در عملکرد مناسب آسانسور دارد. در صورتی که شما کارشناس و متخصص آسانسور هستید باید با انواع ریل آسانسور و کاربرد آن آشنا شوید.

اگر که قصد خرید ریل آسانسور را دارید نیز باید با این قطعه و ویژگی‌های آن آشنا شوید. این مقاله بررسی مفهوم ریل آسانسور به صورت کامل و ساده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر