اولین آسانسور هیدرولیک هرم جوسر در مصر باستان

بر اساس یک مطالعه جدید بحث برانگیز، مصریان باستان از آسانسور هیدرولیک هرم جوسر برای ساختن سیستم حمل و نقل این هرم، استفاده می‌کردند.

آسانسور هیدرولیک هرم جوسر

نعیمه گلی، کابین نیوز – بر اساس یک مطالعه جدید بحث برانگیز، مصریان باستان ممکن است از آسانسور هیدرولیک هرم جوسر برای ساختن سیستم حمل و نقل این هرم، استفاده می‌کردند. بنای شش طبقه و چهار وجهی در فلات سقارا که حدود 4700 سال پیش ساخته شد، موضوع تحقیقات دانشمندان فرانسوی بود.

سیستم حمل و نقل هیدرولیک در ساخت هرم جوسر

نویسندگان ادعا می‌کنند که پس از یک تجزیه و تحلیل فرا رشته‌ای، متوجه شدند که ممکن است از آسانسور هیدرولیک هرم جوسر برای ساختن این بنای تاریخی با ارتفاع 204 فوت استفاده شده باشد. نسل‌هایی از باستان‌شناسان به این فکر کرده‌اند که چگونه کارگران توانستند این هرم را بدون استفاده از تجهیزات مدرن بسازند. این تیم تحقیقاتی ادعا می‌کند که مصریان باستان با استفاده از آب رودخانه نیل یک سیستم حمل و نقل هیدرولیک طراحی کرده بودند.

ساز و کار آسانسور هیدرولیک هرم جوسر

در این سیستم آب رود نیل از مجراهای زیرزمینی به عمق 92 فوتی زیر هرم منتقل می‌شد و به یک آسانسور هیدرولیک می‌رسید. نیروی آب جمع‌آوری شده در چاه برای انتقال سنگ‌ها به بالا و پایین شفت و رساندن آنها به کارگران استفاده می‌شد.

برخی از افراد، از جمله باستان‌شناسی به نام جولیا بودکا که در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ فعالیت می‌کند، اشاره کرده‌اند که تحقیقات برای درک بهتر عملکرد سیستم آسانسور هیدرولیک در زمان مصر باستان همچنان ادامه دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین هرم جهان با استفاده از بالابر هیدرولیک ساخته شده است. مصریان باستان به دلیل پیشگامی و مهارت خود در استفاده از هیدرولیک از طریق کانال‌ها برای آبیاری شهرت داشتند.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که هرم 4600 ساله مصر با استفاده از نوعی بالابر هیدرولیکی ساخته شده است. به گفته آن‌ها، چشم‌انداز، آبراه‌ها و معماری داخلی هرم پله‌ای جوسر همگی به استفاده از سیستم هیدرولیک اشاره دارند.

بر اساس گزارش هریتیج دیلی، نظریه غالب این است که مصریان از غلتک‌ها و رمپ‌ها برای جابجایی و قرار دادن سنگ‌های سنگین استفاده می‌کردند. اما پس از بررسی هرم جوسر در سقاره، محققان شواهدی پیدا کردند که ممکن است از یک سیستم هیدرولیکی استفاده شده باشد. این ایده بسیار پیچیده‌تر بوده و یک حوزه جدید از تحقیقات را باز کرده است.

مهندسی شگفت‌انگیز بزرگترین خودروهای معدنی جهان مصریان به دلیل تسلط خود در هیدرولیک از طریق کانال‌ها برای آبیاری و حمل سنگ‌های عظیم معروف بودند.

راز سد هیدرولیکی و سیستم آب‌رسانی هرم جوسر

محققان فرانسوی حوضه‌های آبخیز این منطقه را بررسی کرده و متوجه شده‌اند که سازه عظیم ناشناسی که به نام گیسر المدیر شناخته می‌شود، احتمالاً یک سد کنترلی بوده که برای به دام انداختن رسوبات و آب استفاده می‌شده است. این سیستم مدیریت آب بسیار پیشرفته شامل مجموعه‌ای از محفظه‌های حکاکی شده در سنگ است. سیستم مذکور توسط کانالی شامل حوضه ته‌نشینی، حوضچه نگهداری و سیستم تصفیه به هم متصل است.

پس از تجزیه و تحلیل ساختار داخلی هرم جوسر، محققان به این نتیجه رسیدند که مکانیزم ارتفاع هیدرولیکی احتمالاً آب بدون رسوب را به سمت یک محور داخلی هدایت می‌کرد تا سنگ‌ها را به حرکت درآورد.

به گفته محققان، منابع آب در آن زمان در منطقه با تخمین‌های آن‌ها در مورد میزان نیروی آب لازم برای ساخت هرم مطابقت داشت.

بیشتر بخوانید:

استفاده مصریان باستان از آب برای ساخت اهرام

به گفته برخی از مورخان، ممکن است مصریان باستان با استفاده از رمپ‌ها، جرثقیل‌ها، وینچ‌ها، بالابرها، محور‌ها یا ترکیبی از آن‌ها آسانسور هیدرولیک هرم جوسر را می‌ساختند. اما هنوز هیچ یک از این فرضیات اثبات نشده است. با این حال، برخی محققان مصر باستان را “تمدن هیدرولیکی اولیه” می‌نامند. اما تحقیقات بین رشته‌ای بسیار کمی در باستان‌شناسی انجام شده است و نقش آب در ساخت اهرام مورد بررسی قرار نگرفته است.

برخی معتقدند که مصریان باستان شاید از آنچه ما تصور می‌کنیم، پیشرفته‌تر بودند و احتمالاً از آب برای حمل و بلند کردن سنگ‌ها استفاده می‌کردند، که این ایده نوآورانه است و می‌تواند پرسش‌های جدیدی را درباره چگونگی توسعه این فناوری مطرح کند.

منبع:

https://elevatorworld.com/blog/ancient-egyptian-elevator/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید