پله برقی کومونا ۱۳ در قلب محله فقیرنشین کلمبیا

بررسی پیشینه تاریخی محله قدیمی کومونا در شهر مدلین و تاثیر و نقش پله برقی کومونا ۱۳ در تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این منطقه

پله برقی کومونا ۱۳

سارا آزادی، کابین نیوز منطقه کومونا ۱۳ (Comuna 13) در شهر مدلین که دومین شهر بزرگ کشور کلمبیا است قرار دارد. در گذشته در این محله قدیمی و فقیرنشین، فقر و جرم بیداد می‌کرد؛ اما امروزه این محله به واسطه بافت قدیمی و البته پله برقی کومونا ۱۳ شناخته می‌شود. در حال حاضر، محله فقیر نشین کومونا ۱۳، نمادی از تحولات اجتماعی و اقتصادی این شهر است که پله برقی زیبایی نیز در قلب آن جای دارد.

این مقاله به بررسی تاریخچه پله برقی محله فقیرنشین کلمبیا و تاثیر آن بر تحولات این محله می‌پردازد. اگر شما نیز دوست دارید درباره داستان جالب این محله بدانید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پیشینه تاریخی منطقه کومونا ۱۳؛ کلمبیا

محله کومونا ۱۳ در شهر مدلین کلمبیا که به فقر و جرم مشهور بود، بسیار گسترده و بزرگ بود و بر روی کوه و تپه قرار داشت. پابلو اسکوبار، یکی از ساکنین این منطقه بود که در زمینه ارتکاب جرم، ید طولایی داشت و باعث گسترش شهر تا روی تپه‌ها شد. تعداد جمعیت و خانه‌های منطقه کومونا ۱۳ نیز به طرز عجیب و غیر قابل کنترلی افزایش یافت.

شرایط و کیفیت زندگی در این منطقه بسیار سخت و پایین بود؛ چرا که این خانه‌ها حتی امکانات ابتدایی اعم از برق، آب، سیستم حمل و نقل و لوله کشی را هم نداشتند. علاوه بر آن، عدم حضور نیروهای امنیتی و پلیس نیز باعث افزایش بیشتر جرم و جنایت در این منطقه شد. البته جمعیت این منطقه نیز به اندازه‌ای بود که کنترل آن از توان پلیس و مقامات محلی نیز خارج بود.

منطقه کومونا در مدلین کلمبیا

این معضلات، باعث شد پلیس و سایر مقامات به دنبال راه چاره‌ای برای تحول منطقه کومونا و شرایط اسفناک آن باشند. اولین قدم برای بهبود شرایط، تعیین قوانینی سفت و سخت در راستای کنترل جرم و جنایت در این منطقه بود؛ اما ماجرا فقط به اینجا ختم نشد. پلیس و سایر مقامات با ارائه برخی ایده‌های خلاقانه و درآمدزا، سعی کردند فقر را نیز در این منطقه ریشه کن کنند.

آن‌ها با ساخت پله برقی محله فقیر نشین کومونا، زمینه برقراری ارتباط بین افراد فقیر و مرفه جامعه را برای کسب درآمد فراهم کردند و به این صورت این پله برقی، به نقطه تحول اجتماعی و فرهنگی کومونا تبدیل شد.

محله فقیر نشین کومونا

مشخصات پله برقی منطقه مدلین کلمبیا

در گذشته، ساکنین منطقه فقیر نشین کومونا به علت نداشتن امکانات اولیه، در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کردند. رشد فقر و جرم در این منطقه نیز شرایط را بسیار سخت‌تر کرده بود. علاوه بر آن، محله کومونا در منطقه‌ای کوهستانی و بر روی تپه‌ها قرار دارد که ساکنین آن برای رفت و آمد نیز سختی‌های زیادی را تحمل می‌کردند. زیرا مسیر دسترسی به این منطقه به اندازه پله‌های یک ساختمان ۲۸ طبقه بود!

اما با ساخت پله برقی کومونا کلمبیا، ورق برگشت. پله برقی کومونا ۱۳ که یکی از عجیب ترین پله برقی های جهان است و در شهر مدلین کلمبیا توانست سرنوشت یکی از مناطق پرخطر و فقیر این شهر را تغییر دهد. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل این جدول را مشاهده کنید.

مشخصات

توضیحات
نام پروژه

پله برقی کومونا ۱۳

محل قرارگیری

منطقه کومونا ۱۳، مدلین، کلمبیا
سال ساخت

۲۰۱۱

طول پله برقی

۳۸۴ متر
ساختار پله برقی

زیگزاگی و چند مرحله‌ای

هزینه تقریبی ساخت

۶.۷ میلیون دلار
ارتفاع

تا ۲۸ طبقه معادل صدها پله

هدف پروژه

رفت و آمد راحت، کاهش فقر، افزایش کیفیت زندگی
مزایا

کاهش زمان رسیدن به بالاترین نقطه این منطقه از ۳۰ دقیقه به ۵ دقیقه

جوایز و افتخارات

قرار گرفتن مدلین در فهرست شهرهای خلاق جهانی

در ادامه بخوانید:

تاثیرات پله برقی کومونا ۱۳ در تحولات اجتماعی و اقتصادی

مهمترین تاثیر پله برقی محله فقیر نشین کومونا، رفت و آمد راحت ساکنین این منطقه بود. علاوه بر آن، وجود پله برقی در منطقه مدلین کلمبیا، باعث تحولات اجتماعی و اقتصادی بسیار زیادی نیز شد. برخی از مهمترین تاثیرات این پله برقی در تحولات منطقه فقیر نشین کومونا به شرح زیر است.

  • کاهش زمان سفر
    ایجاد فرصت‌های آموزشی و شغلی بیشتر برای ساکنین
  • افزایش امنیت منطقه
  • کاهش نرخ جرم و جنایت در کومونا
  • رونق گردشگری
  • پیشرفت اقتصادی منطقه
  • رشد مشاغل کوچک و متوسط در محله

در گذشته مردم این منطقه به علت شرایط بد اقتصادی، عدم بهره مندی از امکانات اولیه زندگی و وقوع جرم‌های زیاد در منطقه، شرایط روحی خوبی نیز نداشتند. اما با ساخت و نصب این پله برقی در منطقه، امید و انگیزه ساکنین نیز افزایش یافت.

این شرایط به ویژه برای کودکان، سالمندان و افراد ناتوان سخت‌‌تر بود که خوشبختانه پله برقی باعث بهبود وضعیت منطقه شد. بسیاری از افراد نیز توانستند از طریق این پله برقی با محیط بیرون نیز ارتباط برقرار کنند و فرصت‌های شغلی زیادی نیز برای آن‌ها فراهم شد.

پله برقی مدلین کلمبیا

آیا بازدید از کومونا ۱۳ و پله برقی‌های آن امن است؟

به طور کلی، این منطقه پس از نصب پله برقی‌ها تقریبا امن تلقی می‌شود. علاوه بر آن نیروهای پلیس نیز جهت برقراری امنیت در منطقه برای گردشگران و ساکنین محلی به صورت دائمی حضور دارند. البته همچنان بسیاری از هتل‌ها توصیه می‌کنند که به تنهایی از این منطقه دیدن نکنید.

ساکنین این محله نیز معتقدند که منطقه کومونا ۱۳ بسیار امن است؛ اما بهتر است از پرسه زدن بیش از حد از محدوده پله‌های برقی خودداری کنید. زیرا همچنان آمار سرقت‌های خیابانی در این منطقه بسیار بالا است. در صورتی که قصد بازدید از این منطقه را دارید، حتما با تور وارد محله شوید و از از حمل دوربین‌ها یا اشیای قیمتی خودداری کنید.

محله فقیر نشین کومونا در مدلین کلمبیا

کلام پایانی

پله برقی کومونا ۱۳ تاثیر بسیار چشمگیری در تحولات اجتماعی و اقتصادی منطقه فقیر نشین کومونا در کلمبیا داشته است. این وسیله حمل و نقل کاربردی، توانست ضمن تسهیل دسترسی ساکنین محله، باعث کاهش زمان رفت و آمد، افزایش فرصت‌های شغلی و آموزشی، کاهش وقوع جرم و رونق صنعت گردشگری شود.

البته با وجود پیشرفت‌های زیاد این منطقه از همه جهات، اما بازدیدکنندگان باید برای بازدید از این منطقه احتیاط کافی داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید