اینترنت اشیا در آسانسورها؛ کاربرد راهکارهای مدیریت هوشمند آسانسور

اینترنت اشیا در آسانسورها، به سرویس‌کاران آسانسور فرصت‌هایی برای مشاهده، تحلیل و واکنش مؤثرتر می‌دهند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

اینترنت اشیا در آسانسورها

الهه کریمی آهویی – آسانسورها بخشی از نیروی محرکه شهری هستند که انسان‌ها و بارها را در ساختمان‌ها و برج‌ها به حرکت در می‌آورند. این وسایل حمل‌ونقل عمودی در طول سال‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده و به‌سمت تکامل پیش رفته‌اند تا هرچه بیشتر با تقاضای زمان خود مطابقت داشته باشند. این تغییرات هم در زمینه موضوعات مکانیکی مانند موتورهای گیرلس و سیم‌بکسل‌های تخت و مسطح رخ داده است و هم در زمینه موضوعات الکتریکی و الکترونیکی مانند درایوهای کنترل سرعت فرکانسی. ازجمله تغییراتی که در حال ورود به‌این صنعت است، می‌توان به فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم شما را با مبحث اینترنت اشیا در آسانسورها آشنا کنیم.

اینترنت چیزها یا اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IOT) یک فناوری است که به‌کمک آن می‌توان هزاران دستگاه کوچک و بزرگ را به شبکه جهانی اینترنت متصل نمود. این ارتباط و اتصال می‌تواند راهی برای جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌‌های مفید و در برخی مواقع غیرمفید به وجود آورد. در این فناوری تقریباً هر چیزی که بتواند به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا است، حتی اندام‌های موجودات زنده مانند انسان و حتی ذهن او. مزایای بسیار زیاد IOT، موجب افزایش کاربرد اینترنت اشیا در آسانسورها شده است.

چالش مالکیت داده

یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در استخراج و جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، بحث مالکیت آن است. اگر می‌پذیریم که در جهان امروز داده بسیار پر قدرت است، چرا باید این قدرت بدون هیچ منفعتی از کنترل من و شما خارج شده و به دست فرد دیگری برسد؟ چرا باید مدیر یک ساختمان مسکونی یا اداری بپذیرد که تابلوی کنترل یا موتور آسانسور بتواند داده‌های ساختمان او را خارج و ذخیره نماید؟ حتی اگر قرار باشد در زمان‌های آینده برای بهبود خدمت‌رسانی همان آسانسور صرف گردد.

بحث در مورد چیستی اینترنت اشیا و لزوم استفاده از آن، مفصل و بی پایان است و در این مقاله کوتاه فرصت پرداختن به آن نیست اما با نگاه اندکی مثبت گرایانه می‌توان نتایج بسیار دلچسبی را از ورود این فناوری به صنایع مختلف از جمله آسانسور پیدا نمود.

این فناوری قدرتمند اگر به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند موجب استفاده مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر از آسانسور حتی در ساختمان‌های کوچک شود. البته از سال‌ها پیش تا کنون، برخی از آسانسورهای هوشمند امکان جمع‌آوری داده‌ها و نظارت بر جریان پیوسته ترافیک را دارا هستند. این فناوری به سازندگان آسانسور و شرکت‌های تعمیر و نگهداری آسانسور کمک می‌کند تا عملکرد دستگاه خود را به‌طور مؤثر مدیریت نمایند.

مزایای استفاده از IoT در آسانسور

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت آسانسور بسیار گسترده است. فناوری‌های اینترنت چیزها به سرویس‌کاران آسانسور فرصت‌هایی برای مشاهده، تحلیل و واکنش مؤثرتر می‌دهند. راه‌حل‌های آسانسور اینترنت اشیا سطوح عملیاتی و کاربری متعددی دارد، از جمله کاربردهای اینترنت اشیا در آسانسورها و مزایای این فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود شرایط ایمنی آسانسور؛
  • ساده‌سازی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه مراحل به‌روزرسانی‌ها؛
  • ارائه پاسخ اضطراری سریع؛
  • تشخیص مشکلات از راه دور؛
  • مدیریت مصرف انرژی؛
  • ساده کردن عملیات با فناوری آسانسور هوشمند.

یکی از اعضای اصلی این فناوری، حسگرهایی هستند که قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را دارند. اما در یک آسانسور چه چیزهایی قابل اندازه‌گیری هستند و کدام‌یک ارزش اندازه‌گیری را دارند؟ مواردی مانند وزن، سرعت، شتاب، تکان، جریان‌های الکتریکی و ولتاژها، میدان‌های مغناطیسی، دمای قطعات، حجم روغن داخل مخازن و غیره از جمله کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت آسانسور هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ثبت و تحلیل تغییرات ولتاژ شبکه و جریان مصرف‌کننده؛
  • تحلیل دمای تجهیزات؛
  • تحلیل لرزش تجهیزات متحرک؛
  • توزین مسافر و بار برای ایجاد منحنی حرکت بهتر؛
  • عملکرد مدارهای ایمنی؛
  • تحلیل ترافیک؛
  • تحلیل مصرف انرژی؛
  • تجزیه و تحلیل حرکت کابین (شتاب، تکان، لرزش).

کاربرد اینترنت اشیا در آسانسور

بر همگان روشن است که این فهرست می‌تواند بسیار از این هم طولانی‌تر شود، اما نکته مهم این که هرچه تعداد تجهیزات یک سیستم بیشتر شود، احتمال خرابی آن نیز بیشتر خواهد شد. پس لازم است در انتخاب تجهیزات تحت کنترل و نظارت وسواس لازم به عمل بیاید.

مطالب مرتبط:

فناوری اینترنت اشیا چگونه به بهبود و نگهداری تعمیرات کمک می‌کند؟

یکی از چشمگیرترین نتایج استفاده از فناوری اینترنت اشیا در آسانسور، بهبود برنامه نگهداری و تعمیرات است. با امکاناتی که توسط این فناوری نوظهور فراهم می‌آید، می‌توان به‌طور مستمر و از راه دور تغییرات هرچند جزیی و ناچیز در شرایط عملیاتی آسانسور را مورد نظارت و کنترل قرار داد و ابزار مناسبی برای ایجاد نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ایجاد کرد.

تعمیر و نگهداری پیشگویانه (PdM)

تعمیر و نگهداری پیشگویانه آسانسور

یکی از نقش‌های مهم و برجسته اینترنت اشیا در آسانسورها، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PdM) است. نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PdM)، روشی است که از تجهیزات، حسگرها و روش‌های کنترل و نظارت بر شرایط استفاده می‌کند تا عملکرد تجهیزات اعم از مکانیکی و الکتریکی را در هنگام روال کار عادی ارزیابی و ردیابی کند و ایرادات احتمالی را جستجو کرده، آن‌ها را پیش از بروز خرابی و توقف برطرف سازد. مواردی مانند گرما یا سروصدا می‌توانند برای پیش‌بینی زمان نیاز آسانسور به تعمیر و نگهداری استفاده شوند.

تعمیر و نگهداری سنتی آسانسور

تعمیر و نگهداری سنتی آسانسور معمولاً بر اساس یک فریند نسبتاً منظم و تقویمی با کنترل‌های ماهانه اجرا می‌شود. اما قطعات مکانیکی و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و حساس آسانسور همیشه به یک جدول زمانی پای‌بند نیستند و خرابی‌ها ممکن است به‌طور پراکنده و غیرمنتظره رخ دهند. با استفاده از اینترنت اشیا، سرویس‌کاران آسانسور می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های نظارت از راه دور، رویکردی پیشگیرانه داشته باشند؛ به این معنی که تعمیرات و نگهداری را می‌توان در ساعات کم‌مصرف برنامه‌ریزی کرد و انجام داد و اختلالات کاربر را به حداقل رساند.

با جمع‌آوری داده‌ها در مورد هر جزء آسانسور، تا بخش‌هایی مانند حسگر درب آسانسور، می‌توان آن را برای درک عملکرد عملیاتی تجزیه و تحلیل کرد. این مورد اجازه می‌دهد تا از قبل به مسائل رسیدگی شود، درحالی‌که از اختلالات احتمالی مانند گیر کردن شخصی در داخل آسانسور جلوگیری می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید